Het uur van de waarheid voor de Apple Watch

De CEO van Apple, Tim Cook, heeft de kwestie als volgt samengevat tijdens een gesprek met het verkoopteam van de Apple Store in Londen: « Wij hebben nog nooit iets verkocht dat de mensen op voorhand konden uitproberen ». En dus begeeft Apple zich, met de lancering van de Apple Watch, voorzien voor volgende maand, op onbekend terrein.

post-image-3

Om populair te worden zal het uurwerk (het eerste nieuwe product van Apple in vijf jaar tijd) niet zomaar een gewone gadget mogen zijn. Het zal een nieuwe mode, zelfs een nieuwe trend moeten lanceren.
Dat is wat Apple stilzwijgend toegegeven heeft bij de lancering van zijn reclamecampagne met een advertentie van 12 pagina’s in het maartnummer van het modetijdschrift Vogue.
Aan de vooravond van zijn “Spring Award” presentatie maandagavond, waar iedereen naar uitkijkt, zegt Apple niets over zijn commerciële projecten voor de Apple Watch. Maar het is vanzelfsprekend dat het de lancering tot in de puntjes onder controle wil houden. Tot op het punt dat tal van verdelers zich afvragen wanneer zij de handen vrij krijgen om het object te verkopen, als ze het al ooit kunnen verkopen.
Zo zou, volgens bronnen dicht bij het dossier, Best Buy, een van de belangrijkste verkopers van Apple-producten, het risico lopen om de Apple Watch niet te kunnen aanbieden op de dag van zijn lancering. De groep voor consumentenelektronica geeft hierover geen enkel commentaar.
Andere grootwarenhuizen zoals Macy’s, Saks 5th Avenue, Bloomingdales en Barney’s zeggen dat zij het uurwerk in de nabije toekomst niet in hun aanbod zullen hebben.
Het is dus goed mogelijk dat de eerste verkopen voorbehouden zijn voor de winkels met het appel-logo, waar Apple alles onder controle heeft en waar zijn personeel opgeleid kan worden om het uurwerk te verkopen.

Tim Cook lijkt zich ten volle bewust van de inzet, en de krant The Telegraph, die een journalist naar de Apple winkel in Covent Garden gestuurd had, meldt dat de CEO aan het personeel uitgelegd had dat het uurwerk verkopen “de winkelervaring aanpassen” vereiste.
Omdat elke concrete informatie ontbreekt over wat hij daarmee bedoelt, tieren de geruchten welig. De Washington Post heeft laten verstaan dat Apple zijn winkels zou kunnen uitrusten met  tapijt en spiegels en de verlichting van de winkels zou veranderen.
Andere media vermelden dat het uurwerk aangeboden zal worden op verkooppunten die speciaal voor de gelegenheid ingericht zullen worden in luxe winkels zoals Selfridges in Londen en Colette in Parijs.
Apple heeft in september bij Colette een evenement georganiseerd, waarbij de genodigden de Apple Watch konden uittesten, maar een woordvoerder van het merk heeft elk commentaar geweigerd over de verkoop ervan.
Tot nu toe werden de wearable gadgets eerder lauw onthaald, zoals de Gear uurwerken van Samsung, waarvan de verkoop middelmatig was.
Apple hoopt dit te veranderen, maar het is moeilijk om te weten of het uurwerk de mensen zal kunnen behagen die een nieuw modeaccessoire zoeken, vooral wanneer men, net als bij de andere Apple-producten, korte tijd nadien een nieuwe versie moet kopen om “up-to-date” te blijven.
(via Reuters)

Back to top button
Close
Close