Home/Campaigns/Wereldwijde reclamebestedingen: België plukt meer reclamevruchten van het WK dan Duitsland; online klopt dit jaar Outdoor Wereldwijde reclamebestedingen: België plukt meer reclamevruchten van het WK dan Duitsland; online klopt dit jaar Outdoor ZenithOptimedia heeft zijn verwachtingen voor de wereldwijde reclame-inkomsten voor dit jaar opnieuw lichtjes naar boven bijgesteld. De belangrijkste redenen: een opmerkelijk goed WK voor de reclamesector en de voortdurende groei van het online reclamesegment. Opmerkelijk: ons land, dat niet aanwezig was op het WK, plukt de reclamevruchten van de wereldbeker. Gastland Duitsland deed dat veel minder. 2006-07-11Comment ZenithOptimedia stelt dat zowel de goede reclameresultaten van het WK als de online reclame, aangevuld met het blijvende vertrouwen van adverteerders in traditionele media als TV, de reclamesector toelaten om te groeien in lijn met de algehele economische evolutie. Het bedrijf verwacht nu dat de wereldwijde reclamesector dit jaar zal groeien met 6,1%, iets meer dan zijn voorspelling in april dat de sector zou afklokken op een groei van 6%. ZenithOptimedia spreekt meteen de neerwaartse herzieningen van de internationale reclamebestedingen tegen die amper enkele weken geleden werden uitgesproken door ondermeer Universal McCann en Aegis. Blijkbaar werd vooral de impact van het WK onderschat. Straf is dat WK echter vrij weinig impact op de reclamebestedingen had in gastland Duitsland. Landen als Nederland, Frankrijk en zelfs ons land, dat zich niet eens kwalificeerde voor dit WK, deden het dan weer erg goed. MediaPost, dat over de analyses van ZO bericht, heeft zelfs een verklaring voor de sterke groei in ons land, in het bijzonder voor Vlaanderen: de uitzending van het WK op commerciële zenders. De online reclamebestedingen blijven intussen uit de pan swingen: ZO verwacht nu zelfs dat wereldwijd nog dit jaar de sector van de Outdoor reclame zal worden ingehaald door de online, een jaar eerder dan ZO in april nog voorspelde. Opmerkelijk want ook het Outdoor segment zit sterk in de lift. ZO verwacht dat het net tegen 2008 goed zal zijn voor 7 % van alle wereldwijde reclamebestedingen. Meer details hier. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address