Home/Campaigns/De Belgische branding is een groot wereldwijd schandaal De Belgische branding is een groot wereldwijd schandaal Het zijn niet onze woorden maar die van Simon Anholt, auteur van ‘Brand America: The mother of all brands’. Het heeft ook niets te maken met de capaciteiten van de Belgische marketeers maar alles met het merk ‘België’ zelf. Bron: een artikel van Brandchannel dat we deze ochtend in onze mailbox vonden. 2006-07-10Comment Omdat het een beetje komkommertijd is en we dan altijd wel in zijn voor een alternatief stukje, de moeite waard vonden we. Teneur van het artikel: de Belgen maken een zootje van het merk’ België’. De reden: de Vlaamse drang naar onafhankelijkheid die de merkreputatie van ‘ons land’ voortdurend schaadt. Een opmerkelijk artikel daags voor de 'Vlaamse feestdag'. Wat de waarde van een concept als een land of natie – zeker in een land als België waar de populatie een mengelmoes is van nakomelingen van alle mogelijke volkeren die hier in de loop der eeuwen even binnenwaaiden – ook moge zijn: een land is zeer zeker een merk. Bij Brandchannel associëren ze spontaan en clichématig ‘producten’ als chocolodade, bier, Brugge en zelfs het atomium met ons land. De Belgische geïnterviewden voor het artikel vinden het allemaal nogal meevallen en wijzen bijvoorbeeld op de kracht van ‘het merk Brussel’ met zijn internationale uitstraling. Maar de buitenlandse gesprekpartners zijn het daar duidelijk niet mee eens. België’s dilemma: ‘to be or not to be?’. Lees de merkreputatie van ons lans volgens buitenlandse 'kenners' op http://www.brandchannel.com/start1.asp?fa_id=322 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address