Zes zomerse e-marketing optimalisatietips

Geen zin om je zwembad uit te kuisen? Geen geld voor het vliegtuig? Goesting om er in september een lap op te geven? Lees dan onze eerste (ja, er komen er nog) zes korte zomerse e-marketing optimalisatietips.

post-image-3

1. Kuis je e-mail databank uit.

Ben je niet in staat om je nieuwsbrieven te personaliseren in functie van het profiel of de naam van de bestemmeling? Zet al je stagiairs, technisch werklozen en tijdens de werkuren stiekem naar de Tour de France kijkende werknemers aan het werk om je databanken te verrijken. Splits je bestemmelingen op in verschillende doelgroepen die elke een aangepaste versie van je nieuwsbrief zullen ontvangen. En laat nu ook eens al die missende gegevens zoals namen en voornamen uitzoeken.

2. Spoor gebroken links op.

Je website draait al even mee en je beschikt niet over een Content Management systeem of webplatform dat je toelaat eventuele links naar onbestaande pagina’s op te sporen? Maak gebruik van één van de vele gratis websites of programma’s die je toelaten die dode links te detecteren en vermijd frustratie bij je bezoekers. Effen surfen naar je favoriete zoekmotor en intikken ‘broken links’.

3. Analyseer eens grondig die meetresultaten van je website

Heb je een super-performant Web Analytics pakket? Proficiat. Alhoewel: de kans is groot dat je nooit aan een gestructureerde analyse van de trafiekgegevens van je website bent toegekomen. Je kent dat wel: er is altijd wel iets dringender. Tijd om er iets aan te doen. Als je al een pakket hebt: analyseren die hele boel. Waar komen surfers op je site binnen, waar vertrekken ze weer, via welke sites komen ze, wat doen ze op je site, doen ze wat je wil, welke berichten lezen ze en zo voort en zo verder. Geen Web Analytics pakket en geen geld om er één te kopen? Vraag dan toch gewoon een account aan bij Google Analytics. Het is het meest complete gratis pakket.

4. Koop eens een goed boek.
 
Naast het nieuwste Aspe boek of alweer een Dan Brown nog plaats in je valies voor wat praktischer werk? Koop een boek met e-marketing en usabilitytips. Surfen naar Amazon en kijk bijvoorbeeld eens naar ‘Call To Action’ van Bryan en Jeffrey Eisenberg of naar ‘Prioritizing Web Usability’, de nieuwe van Jakob Nielsen. Hands-on inzichten en tips die snelle ingrepen mogelijk maken.
 
5. Start een blog.

Van ons moet je niet bloggen, zeker niet als je het wilt doen omdat iedereen het doet. Maar misschien heb je wel heel wat waardevolle informatie en inzichten te delen met de gebruikers van je product of andere geïnteresseerden. Stel je de vraag welke waardevolle en relevante inbreng je te bieden hebt aan de wereld en bouw er een blog rond. Begin niet te bloggen als een gek om dan na de zomer wegens tijdgebrek weer stil te vallen. Focus op waarde, relevantie en dialoog, niet op frequentie. Zeg maar ‘frequency doesn’t matter’. Al zegt men dat ook over ‘size’ en daar is op zijn minst Evi Hanssen het niet mee eens.
 
6. Evalueer de inhoud (‘content’) van je website.
 
Zijn de teksten op je website<
Back to top button
Close
Close