Home/Videos Interviews/Web 2.0 in Nederland: onbekend en weinig gebruikt Web 2.0 in Nederland: onbekend en weinig gebruikt Eind deze week vindt in Nederland ‘The Next Web Conference’ plaats. De initiatiefnemers lieten ter gelegenheid van de conferentie door een gespecialiseerd Nederlands bureau een onderzoek uitvoeren naar de trends en ontwikkelingen op internetvlak. 568 deelnemers gaven hun visie. Conclusie: Nederlanders liggen niet wakker van Web 2.0. 2006-07-04Comment We mogen dan wel overspoeld worden door de term Web 2.0: blijkbaar is de term vooral bekend door de ‘incrowd’ (en dan nog: wie is er in staat uit de losse pols een correcte definitie te geven?). 90 % van de aan het onderzoek deelnemende Nederlandse surfers hebben er nooit van gehoord. Van de andere 10 % weet het gros niet precies wat de term inhoudt. So what? Zolang we maar “aan Web 2.0 doen, toch?” Ook op dat vlak is de Nederlandse surfer echter nog niet echt mee: slechts weinig surfers van boven de Moerdijk maken gebruik van sociale platformen of tagging-and-sharing concepten. Ze blijven liever lekker bij de bekendste websites. De top 4 van de ‘social networks ‘ die door onze noorderburen wel worden gebruikt: Schoolbank.nl Hyves.nl MySpace.com CU2.nl De top 3 van de meest gebruikte tagging-and-sharing sites: Wikipedia Bittorrent YouTube Betekent dit dat er een nieuwe zeepbel in zicht is, zoals de initiatiefnemers ‘teasend’ vragen? Ach nee, we leggen gewoon de basis voor een gebruiksvriendelijke, menselijker web waar de surfer van consument deelnemer wordt, meer niet. En dat is niet alleen op het web zo: marketinggoeroes schreeuwen al jaren dat we met zijn allemaal klantgerichter moeten gaan werken. Het leuke van het hele Web 2.0 gedoe is dat het bedrijven er attent op maakt dat de kracht van dat customer-centric denken en werken heus wel verder gaat dan wat ze er tot nu toe van bakten. Iedereen zegt van zichzelf klantgericht te werken. Tot je de interne werking even onder de loep neemt en ziet dat zelfs de meest primaire klantgerichte mechanismen er niet staan (meten bijvoorbeeld of al maar deftig de inkomende mails en telefoontjes afhandelen). Web 2.0 platformen tonen de bedrijven vooral welke kansen ze laten liggen. En natuurlijk heeft de term 2.0 een hoog hype-gehalte maar dat betekent niet dat het er – zonder de naam – niet komt. History has a tendency to repeat itself. Informatie over het event vind je in het interview dat we hadden met de initiatiefnemers. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address