De positionering van Flash-sites: reacties

Vorige week hadden we het over de problemen die SEM-agentschap Publicityweb had ondervonden door de striktere controles van Google op het gebruik van doorway pages in onze contreien. Hoe moet je dan een Flash-site optimaliseren? Twee spelers reageren, overigens niet eensluidend.

post-image-3

Hoe ga je om met de druk van klanten om hun sites beter gepositioneerd te zien, ook als die sites eigenlijk moeilijk binnen toegelaten methodes te optimaliseren vallen, zoals bij volledige Flash sites het geval is? Voor bSeen is het antwoord duidelijk: “je moet soms ook neen kunnen zeggen”.

Lees hieronder de reactie van Marnik D’Hoore op ons bericht “Google bestraft doorway praktijken”.

D’Hoore: “Als een klant of prospect vraagt om een Flash-site via SEO beter te laten scoren in de zoekmotoren zullen wij altijd adviseren dat dit zijn investering niet waard is. Dit omdat het op een ethische manier onmogelijk is om op een gefundeerde manier beter te doen. Meestal raden wij aan een nieuwe site te laten bouwen of direct naar Google Adwords over te schakelen. Indien men niet bereid is om één van beide te doen kan er alsnog een HTML versie gemaakt worden van de site met behoud van de Flash-versie of een combinatie van beiden.
 
Maar tot op heden hebben onze contacten steeds begrepen dat SEO op een Flash-site verloren moeite is. Verlies van tijd, geld en energie voor alle partijen. Dit omdat we toch weten dat de klant uiteindelijk resultaat zal verwachten en wij hem dit toch niet kunnen bieden. Sinds twee jaar zijn volwassen genoeg gegroeid om ook een project te durven weigeren als het moet.
 
We mogen ook niet vergeten dat SEO meer is dan scoren alleen. Het is een manier om op een kwalitatieve manier te communiceren. Dit gebeurt al bij de omschrijvingen die Google toont in zijn resultatenpagina’s. Dit kan énkel als ook de onderliggende pagina qua inhoud relevante en passende inhoud heeft. Dat is via een Flash-site praktisch onmogelijk. Tenzij elke pagina zijn eigen aparte Flash-file heeft. Maar dat gebeurt bijna nooit en is zelfs verre van ideaal.
 
Aparte doorwaypages maken die verborgen zijn hebben wij tot op heden nog nooit gedaan voor een full-Flash-site. Doorwaypages kunnen misschien in sommige gevallen helpen, maar ook hier geldt de regel om het op een ethische en doordachte manier uit te voeren. Wij geloven maar in één ding en dat is aan de ‘core’ van de site sleutelen of van bij de opbouw met de SEO-regels rekening houden. Dit door rechtstreeks zelf aanpassingen uit te voeren, of door consultancy te geven aan de webbouwer of IT-afdeling van onze klant.
 
bSeen geeft inderdaad meer en meer consultancy (nvdr: D’Hoore reageert hiermee op onze uitspraak ‘Geen wonder dat veel SEM-bureau's de aandacht verschuiven naar hun adviesfunctie’). Maar ook dit is gebaseerd op ethische SEO. Want ook hier is het belangrijk om lange termijn te denken."
 
Wie het daar niet mee eens is, is Serge Jespers van het Mechelse Webkitchen.
 
Voor hem kun je een Flash site wel degelijk optimaliseren zonder hem opnieuw te bouwen of op te knippen in verschillende pagina's.
 
Jespers geeft een aantal voorbeelden en artikels die aantonen dat het wel degelijk kan:
 
1)
Back to top button
Close
Close