Home/Search Engine/Google bestraft doorway praktijken Google bestraft doorway praktijken Stront aan de knikker in het Belgische Search Engine Marketing landschap. Publicityweb ziet een aantal van zijn sites uit de Google index verwijderd worden. 2006-06-30Comment Zoekmotoren werken zoals bekend op basis van het principe van relevantie: hoe relevanter de op een website geserveerde content in functie van de zoekopdracht van de surfer, hoe beter die scoort (al is het niet het enige criterium). De Flash-uitdaging Bij sites die intensief van Flash gebruik maken is één en ander niet evident (zeggen de SEM-bureaus). De zoekmotoren kunnen de inhoud van de Flash menu’s en content zelf immers niet zo indexeren als ‘platte tekst’. Om dit euvel te omzeilen maken SEM-agencies en webbouwers blijkbaar gebruik van ‘brugpagina’s’ die veel keywords bevatten om de positie van de website te verbeteren. Voor Google mag dit niet. De reden: de techniek werd en wordt misbruikt door malafide sujetten die ze volproppen met trefwoorden die niks met de site te maken hebben. Meestal zijn dat termen waarop vaak wordt gezocht zoals het onvermijdelijke ‘sex’ - weer een plaatsje hoger in Google :-) Spamdexing of bonafide optimalisatie? SEM-agencies en webbouwers claimen dat ze op die pagina’s enkel trefwoorden plaatsen die overeenkomen met de inhoud van de (Flash) site en dus wel relevant zijn voor de surfer. Zij bestempelen hun praktijken dus niet als spamdexing maar als overleven in de spanning tussen enerzijds de hoogoplopende verwachtingen van hun klanten en anderzijds de strikte richtlijnen van Google dat - laat ons eerlijk zijn - op die manier extra inkomsten tracht aan te boren voor zijn AdWords. "Site slecht geplaatst vanwege in Flash? Pech: koop trefwoorden in AdWords". Maar Google wil er niet van weten. En nadat het de praktijken in verschillende landen heeft aangepakt, is ook België aan de beurt. Resultaat: verschillende websites zijn uit de index gehaald. Iemand die er ook last van had en zijn website en die van enkele klanten (BCC, Nextiraone,...) enkele dagen terug zag verwijderd worden, is SEM-agentschap PublicityWeb, recent overgenomen door Hi-Media. Probleem natuurlijk en dus ging PW praten met Google om de verwijderde sites snel terug geplaatst te krijgen maar dan zonder de brugpagina’s. Enkele bedenkingen:1. Is het normaal dat een bedrijf als Google, dat zowat het monopolie van de zoekopdrachten heeft, eenzijdig beslist wat kan en wat niet? In de VS wordt op dit moment trouwens een zeer interessante rechtszaak opgestart die zeker de moeite van het volgen loont (de zaak Kinderstart.com): http://blog.searchenginewatch.com/blog/060320-093711 en -< Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address