Accoona: kunstmatige intelligentie maar relevante zoekresultaten?

Gisteren werd in Parijs de Europese zoekmotor van Accoona gelanceerd. Allicht de eerste in een lange rij vermits Chirac nog altijd aan zijn Europese zoekproject werkt, in partnership met het Franse Exalead.

post-image-3

Accoona, dat geleid wordt door voormalig Compaq CEO Eckhardt Pfeiffer en Europa in zeven talen bedient, claimt door ‘artificiële intelligentie’ veel relevantere zoektermen te bieden en door ‘supertargeting’ toe te laten de zoekopdracht verder te verfijnen. Accoona.eu zoekt op drie rubrieken: web, nieuws en bedrijven.

Ondanks de bombarie moeten we toegeven dat we er op het eerste zicht geen zak aan vinden.

Enkele voorbeelden.

We tikten in ‘wat is een mens’. Een beetje zoekmotor met intelligentie moet dat toch weten. Terwijl we bij Google een internetdefinitie krijgen te zien die de mens definieert, serveert Accoona ons als eerste link een website die ‘Men’s shoes’ verkoopt. Verfijnen we naar alleen Nederlandstalige zoekresultaten, krijgen we een link naar één of andere website die iets doet met MSN Emoticons.

Te moeilijke vraag? Dan tikken we toch gewoon ‘Digimedia’. After all: we zijn ‘Europees’. In Accoona zien we onze website gewoon niet verschijnen in de eerste pagina’s. Tik Digimedia eens in Google in. Misschien zien we het verkeerd maar het lijkt ons toch logisch dat een site die de naam van de zoekopdracht draagt beter dient te scoren?

En het nieuws? Waar de bronnen geselecteerd worden weten we niet. Hoewel Digimedia toch in Google News staat, niks in Accoona (allen nieuwsjes van Computerworld.be over Digimedia).

Het ligt misschien aan ons maar dit is volgens ons geen gebruiksvriendelijke zoekmotor. OK, supertageting is fijn maar dat biedt Exalead ook aan. Kunstmatige intelligentie en sprekende taakbalken? Kan allemaal wel zijn maar dit wordt niet meteen onze bookmark.

Lees ook: http://www.digimedia.be/blogdetail.asp?Id=91

Back to top button
Close
Close