Is er een business model voor YouTube?

YouTube is de wereldwijde referentie voor online video. Maar analisten beginnen te twijfelen of er wel een rendabel business model is voor de site. IDC zegt dat YouTube het moeilijk zal krijgen om inkomsten uit zijn video-sharing model te puren, in de eerste plaats omdat zijn gebruikers gewoon zijn om de dienst gratis te gebruiken.

post-image-3

Bovendien zijn de gebruikers van YouTube gewoon aan een platform dat reclamevrij is. Dus ook een inkomstenmodel dat gestoeld is op advertenties in plaats van op ‘user revenue’ zou wel eens op weerstand kunnen stoten van de gebruikers die het platform op korte tijd zo succesvol maakten. En het is natuurlijk niet dat YouTube geen kosten heeft: het aantal video’s dat opgeladen wordt swingt uit de pan en maandelijks bezoeken meer dan 13 miljoen surfers de site om filmpjes te bekijken. Stel je de opslag- en bandbreedtebehoeften maar even voor…

Het ziet er trouwens naar uit dat YouTube niet zal kiezen voor een betalend concept maar voor een advertentieformule. Afwachten of de gebruikers het slikken. Maar YouTube speelt het slim. Ze zijn volgens de Wall Street Journal van plan om een inkomstenmodel uit reclame in te voeren dat ook ten goede komt aan de community zelf: de inkomsten uit reclame zullen worden gedeeld met de makers van de filmpjes waar de advertenties bij geplaatst worden. Een beetje het model van Google AdSense dus. De exacte details over formaten (textads, display ads, video ads?) zijn nog niet bekend al weet de Wall Street Journal dat het in elk geval geen spotjes zullen zijn die aan het begin van een video worden getoond.

Toch is IDC niet overtuigd. Een bijkomende vraag: hoeveel grote adverteerders zullen hun ‘brand’ willen linken aan een website waar ook de meest gore filmpjes worden getoond, waar alle content user-generated is en waar het gros van de filmpjes bovendien een gehalte heeft in de stijl van het betere puber-met-video-GSM-die-zijn-zuipende-vrienden-filmt genre. Reach en publiek zijn niet alles, ziel en content blijven voor adverteerders belangrijke criteria.

In eigen land zal het op dat vlak bijvoorbeeld interessant zijn om te zien in welke mate regie Hi-Media topadverteerders weet te overtuigen om hun marketingcenten in kersvers in de portfolio opgenomen Zattevrienden.be te investeren.

Noteren we tenslotte nog dat YouTube een deal heeft gesloten met NBC waarbij laatstgenoemde YouTube zal gebruiken om op virale wijze zijn najaarsprogrammatie te promoten.

Meer lectuur:

http://news.zdnet.com/2100-9588_22-6089886.html
http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D8IGBD100.htm?sub=apn_tech_up&chan=tc

Back to top button
Close
Close