Interview: de terugkeer van de media services bij de interactieve bureaus

Sinds enkele weken is het Antwerpse interactieve bureau These Days op zoek naar een ‘Media Director’. Opmerkelijk, want betekent het aantrekken van zo een ‘media directeur’ niet een terugkeer naar vroegere tijden toen eXpanded Media (waar de oprichters van These Days eerst hun ding deden) nog media services leverde? Tekst en uitleg door Erwin Jansen.

post-image-3

Digimedia: “Een Media Director staat in voor de planning, analyse en buying van mediaplannen. Is dat de taak van een interactief reclamebureau?”

Erwin Jansen: “Toen we bijna vijf jaar geleden met These Days startten, beslisten we te stoppen met media services naar onze klanten toe. Tot dan hadden we bij eXpanded Media e-marketing planning & buying aangeboden aan onze klanten onder de leiding van Jennifer Baum (nvdr: nu aan de slag bij MSN in New York). De reden dat we stopten was enerzijds het gegeven dat we ons moesten focussen op onze kernactiviteiten, namelijk strategische communicatieplanning en conceptuele creatie. Maar ook de lage tenen van de mediabureaus en de tegenzin om ellenlange discussies te voeren deden ons dat toen beslissen. Tel daarbij op het nuchtere besef dat je met online mediaplanning en -buying het zout op je patatten niet kon verdienen ("de percentjes business"), en het was niet moeilijk om tot de conclusie te komen dat we vooral andere zaken moesten doen.”

Digimedia: “Waarom dan op die beslissing terug komen?”
 
EJ: “Eind vorig jaar hebben we beslist om terug te investeren en onze media services uit te bouwen. Dit is gedreven door het besef dat bij interactieve marketing, media meer dan ooit moet samenwerken met strategie en creatie, en dat dit niet kan door alles integraal uit te besteden. Het moet verweven zijn in onze interne processen, en daarbij maakt het mij niets uit of de ene keer media creatie aanstuurt en de andere keer creatie media. Ik heb in Cannes gezien hoe creatief er met media omgegaan kan worden, en dus beschouw ik het als een fundamenteel onderdeel van de diensten van een bureau dat pretendeert full-service te zijn. Trouwens, in het buitenland gebeurt wat wij nu aan het doen zijn al langer...en je hebt ook de voorzichtige omgekeerde beweging waar mediabureaus meer algemene communicatieplanning doen tot een stukje conceptwerk.

Bovendien zijn er nogal wat klanten die ons ‘pushen’ wat dit betreft. Onze rol dan is een naadloze integratie van de mediabenadering in de communicatieplanning, optreden als ‘second opinion’ en het voortdurend optimaliseren van alle verschillende digitale ‘touchpoints’ binnen campagnes.”

Digimedia: “En de verhouding met de mediabureau’s?”

EJ: “Wij blijven ons toespitsen op ‘planning & measurement’; het effectieve ‘buying process’ doen we verder met bureaus waar we al lang mee samenwerken, zoals FastBridge, Space, Isobar,... We bieden het ook enkel aan bestaande klanten aan, het is dus geen prospectiemiddel. Helemaal nieuw is wel dat we niet willen werken met commissies en percenten maar op toegevoegde waarde: tenzij klanten bij het oude, vertrouwde systeem willen blijven...rekenen wij dus uurtarieven aan. We geloven dat dit transparanter is en een duidelijk statement dat dit type planning een specifieke expertise behoeft die het nodige verschil kan maken op gebied van ROI.”

Digimedia: “Hoe hebben jullie één en ander intern gestructureerd?”
 
EJ: “Het mediateam bestaat momenteel uit een mediastrateeg (ex-Yahoo! Europe), een SEM-specialist, een analist, een community marketeer en een online PR-consultant. Later dit jaar worden onze e-mail en data-mensen ook in het team geïntegreerd.

Back to top button
Close
Close