Home/Videos Interviews/Corporate blogging in de lift Corporate blogging in de lift In onze contreien zijn bedrijfsblogs meestal voorbehouden aan technologiebedrijven en internetbureaus. Zowat elk vooraanstaand Belgisch webbureau heeft zijn eigen blog. Maar in de VS is corporate blogging ook in andere bedrijfstakken ingeburgerd. En tegen eind dit jaar zal dat nog veel meer het geval zijn. 2006-06-27Comment Volgens een kersvers rapport van JupiterResearch zal om en bij 35 % van de grote bedrijven tegen eind dit jaar nog een ‘corporate blog’ opzetten. Nu is dat al 34 %. In totaal zullen dus 7 op 10 van deze bedrijven tegen eind dit jaar bloggen. Volgens het zelfde rapport spendeert 64 % van de bevraagden die een corporate blog hebben minder dan 500.000 USD om een blog op te zetten en te beheren. Waarom zou je een bedrijfsblog opzetten? Omdat iedereen dat doet? Omdat bloggen één van die hippe termen is die je onderneming een modern imago bezorgen? Voor velen is het allicht de aanleiding. Maar ons lijkt het veel slimmer om pas een bedrijfsblog op te starten als je minstens een positief antwoord kunt geven op volgende twee vragen: - Huldig je een klantgerichte filosofie en kun je de klant betrekken in je bedrijfsstrategie door middel van een actieve dialoog? Indien neen: tijd dat je er aan werkt.- Beschik je over de nodige relevante visie en informatie die je bedrijf kunnen positioneren als een ‘thought leader’ of een meerwaardebieder en kun je die ook verkondigen?Wat we dan weer afraden: - Bloggen om te bloggen met weinig relevante inhoud (bijvoorbeeld een pure PR-blog) en onvoldoende middelen om die dialoog actief te houden.- Volume boven relevantie stellen: het is niet hoe vaak je iets zegt maar wat je zegt dat telt. Corporate blogging kan verschillende doelen dienen: trafiek naar je website versluizen op basis van relevante inhoud, een nieuwe doelgroep aanspreken, aan word-of-mouth marketing doen (volgens Jupiter doet vandaag slechts 32 % dat) en een forum creëren rond je visie en kennis. Lees meer over de Jupiter-studie op deze link. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address