Home/Mobile marketing/6 trends voor het mobiele toestel in het bedrijf 6 trends voor het mobiele toestel in het bedrijf Tegenwoordig maakt iedereen altijd en overal gebruik van zijn smartphone of tablet. De bedrijven reageren op deze evolutie en passen hun activiteiten hieraan aan. Progress heeft zes belangrijke trends geïdentificeerd die samengaan met deze evolutie en waarmee de bedrijven in 2015 geconfronteerd zullen worden. 2014-10-21Comment 1. Niet professionele ontwikkelaars. De IT slaagt er niet in om het huidige ritme te volgen, en dat zal niet verbazen. De bedrijven hebben hogere verwachtingen en de gebruikers zijn veeleisender geworden door de consumerisatie van de informatica. De laatste nieuwigheid op dit vlak is de niet-professionele ontwikkelaar ("citizen developer") of de "Bring Your Own App" (BYOA) generatie. Hierbij gaat het om werknemers die over voldoende technische kennis beschikken om zelf applicaties te ontwikkelen of die voldoende technische ervaring hebben om deel te nemen aan het ontwikkelingsproces. De informatica zal op deze trend reageren en grotere organisaties zullen de trend ondersteunen door deze niet-professionele ontwikkelaars toe te laten om complexe applicaties te creëren zonder de hulp van de IT-afdeling. 2. De kloof die men Internet Of Things noemt zal gedicht worden. De organisaties zullen zich voortaan volop gooien op het Internet van geconnecteerde voorwerpen. Het Internet Of Things (IoT) zal om te beginnen geïntegreerd worden in interne, naar de klant georiënteerde applicaties. Bovendien zullen programmeertalen die compatibel zijn met het IoT -zoals Node.js- meer gebruikt worden. De ROI is niet evident op korte termijn, maar organisaties die niet het voortouw nemen en niet beginnen om hun ontwikkelingsprocessen aan te passen lopen het risico dat zij voorbijgestreefd worden door hun concurrenten met meer oog voor de toekomst. 3. Combinaties van "low-code" en "agile". De organisaties trachten om bedrijfsarchitecturen te ontwikkelen die de beste ondersteuning bieden aan de projecten voor de toepassingen die zij gebruiken. Maar er bestaat altijd een kloof tussen de diverse ontwikkelingsprojecten. Zelfs in de sector die cloud gebaseerd is houden de organisaties vast aan één enkel platform. In de toekomst zullen vernieuwende organisaties een antwoord geven op de diversiteit aan applicaties en aan hun verschillende ontwikkelingsvaardigheden door een combinatie van ontwikkelingsstrategieën te lanceren die zowel low-code omvatten (hogere productiviteit) als agile (volledige beheersing). Zo kunnen de aanwezige vaardigheden op een efficiënte en collaboratieve manier gebruikt worden en moet men niet meer gebukt gaan onder de beperkingen eigen aan het gebruik van één enkel platform. 4. Node.js versnelt de adoptie van JavaScript. De snelle ontwikkeling van JavaScript blijft duren en wordt nog versterkt door het succes van Node.js aan de kant van de servers, alsook door de kracht van MongoDB. Een andere stuwende motor is de adoptie van PaaS oplossingen, waardoor de Node.js ontwikkelaars zich kunnen concentreren op de ontwikkeling van toepassingen in plaats van zich te moeten bezighouden met de installatie ervan, het schalen ervan, het beheer en controle van Node.js of MongoDB toepassingen. De DevOps krijgt zo meer vrijheid want de primaire processen worden geautomatiseerd en de kleine ontwikkelingsprojecten kunnen sneller van start gaan. Tegelijk worden bedrijfskritieke applicaties geïntegreerd in de infrastructuur. Een van de belangrijkste indicatoren van deze trend is de lancering van Node.js 1.0. 5. De volgende etappe is die van het dataverbruik. In 2015 zullen wij in de volgende fase op vlak van dataverbruik komen. In de toekomst zullen de gegevens van een steeds groter wordend aantal verschillende bronnen afkomstig zijn. De bedrijven gebruiken nieuwe methoden om deze gegevensbronnen te integreren en om bedrijfstoepassingen te ontwikkelen die van deze gegevens een bruikbare informatiebron kunnen maken. Dit verhoogt niet alleen de waarde van de gegevens maar stimuleert tevens de operationele activiteiten doordat erover gewaakt wordt dat al deze kritieke gegevens op centrale wijze geïntegreerd en bewaard worden. 6. Voorspellend verkopen. De online bestellingen en de afhaalpunten zullen in 2015 stijgen, vooral omdat de gebruikservaring nog meer gestroomlijnd en betrouwbaar zal zijn. De retailers zullen zich meer gaan bekommeren om het Internet of Things en voorspellende analyse om na verloop van tijd te investeren in voorspellend verkopen ("predictive selling"). Vermits de meeste gezinnen op steeds meer manieren met het internet verbonden zijn, kunnen de retailers meer informatie verzamelen en zo snel inspelen op de behoeften van elke klant. Zij kunnen producten aanbieden waarvan de klant niet wist dat hij ze nodig had, zoals melk of koffiefilters. De klant ontvangt een melding op zijn telefoon, opent die en klikt om te bevestigen. Het product wordt dan bij de klant geleverd. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address