Home/Regies/Komt Google met een affiliate marketing netwerk? Komt Google met een affiliate marketing netwerk? Affiliate marketing is eenvoudig gezegd een systeem waarbij bedrijven-adverteerders partners (uitgevers) verlonen in functie van een actie die hun lezers en bezoekers op de website van de adverteerder hebben uitgevoerd. 2006-06-22Comment Er bestaan verschillende systemen en verschillende netwerken zoals Commission Junction, Tradedoubler en zo meer. In de blogosfeer duiken de eerste berichten op dat Google ook aan zo een affiliate marketing netwerk werkt. “Hoe, maar Google is toch al bezig met affiliate marketing?”, horen we u denken. Dat klopt natuurlijk: Google AdSense is een systeem waarmee adverteerders hun tekstadvertenties geserveerd zien op de websites van uitgevers die met Google partneren. Maar Google AdSense is een beetje een beperkte vorm van affiliate marketing: adverteerders die tekstadvertenties boeken via Google Adwords betalen immers puur in functie van het aantal kliks dat naar hun websites wordt gegenereerd. En daar wringt eigenlijk een beetje het schoentje. Want wie zegt wat de waarde is van zo een klik? En wie zegt dat de klikker ook echt geïnteresseerd is in het geadverteerde product? En bestaat er ook niet zoiets als klikfraude? Zeker weten! En dus is het niet meer dan logisch dat Google met een apart affiliate marketing systeem komt, naast zijn bekende CPC (kost per klik) systeem. Hoe zo een affilate platform er uit ziet? De adverteerder betaalt niet in functie van een klik naar zijn website maar als die klikkende bezoeker ook effectief iets op de website van de adverteerder heeft uitgevoerd. Wat dat iets is, hangt meestal af van de adverteerder. Het kan het bestellen van een product zijn, de meest voorkomende vorm van actie. Maar ook het aanvragen van een catalogus, het downloaden van een testversie van een computerprogramma en zo meer zijn vaak voorkomende vormen. Volgens diverse bloggers werkt Google hard aan de uitrol van zo een CPA (kost per actie) model. Het heeft het trouwens al een beetje, zij het vooral voor eigen diensten zoals Google Adwords en Google Adsense. Klik hier om dat model te ontdekken. En nu ziet het er dus naar uit dat Google dat referall-systeem, zoals het daar heet, verder aan het uitrollen is naar adverteerders. Slim want daarmee kan het ook adverteerders die worden afgeschrikt door het klikfraude-debat aan zich binden. Meer : http://mashable.com/2006/06/21/google-to-launch-a-commission-junction-rival/ LEES OOK: 29/03/2006 Tradedoubler koopt Pay-Per-Call en contextuele reclame technologie 29/03/2006 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address