Home/Campaigns/Behavioral targeting: wat is het en waarom wordt het steeds belangrijker Behavioral targeting: wat is het en waarom wordt het steeds belangrijker Volgens een recent onderzoek van JupiterResearch zal één op vier adverteerders volgend jaar gebruik maken van behavioral targeting. Wat is het en waarom wordt het zo populair? 2006-06-15Comment Behavioral targeting is letterlijk het focussen op bepaalde consumenten op basis van hun gedrag. Op internet is dat natuurlijk hun online gedrag, lees: de pagina’s die ze bezoeken op je website, de content die ze lezen, de zoektermen die ze intikken en/of de surfpatronen die ze aan de dag leggen. Uiteraard moet je, om dit te kunnen waarmaken, over de nodige technologische platformen beschikken die één en ander mogelijk maken. Een voorbeeld. Stel dat een individuele surfer op Digimedia regelmatig het kenniscentrum e-mail marketing bezoekt. Het minste wat je op dat moment kunt besluiten, is dat hij of zij geïnteresseerd is in het thema. Stel dat diezelfde bezoeker ook vaak een pagina bezoekt waar een overzicht staat van de belangrijkste leveranciers van e-mail marketing platformen. Op dat moment kun je vermoeden dat de surfer wel eens op zoek zou kunnen zijn naar zo een platform of dat hij overweegt van leverancier te veranderen. Door het tonen van advertenties van e-mail marketing specialisten aan die surfer doorheen de website verhoog je de kans dat de bezoeker ook op die advertentie zal ingaan. Het kernwoord is dus relevantie: relevantie van de geserveerde advertenties voor de bezoeker. Door die grotere relevantie moet vanzelf ook een grotere impact van de advertenties mogelijk worden. En dat is natuurlijk meten de reden waarom één en ander stilaan aan het doorbreken is. Bovendien, aldus Jupiter, blijken de adverteerders en agentschappen die met online targeting diensten hebben geëxperimenteerd, heel positieve resultaten te boeken. En dan vooral adverteerders met producten met een lange aankoopcyclus. De adverteerders zijn vragende partij en nu is het dus aan de uitgevers en aanbieders van advertentie-platformen om een oplossing aan te bieden die behavioral targeting mogelijk maakt, in de praktijk een combinatie van verregaande Web Analytics en Ad Management platformen. Er zijn zowel klassieke Ad Management spelers met behavioral targeting mogelijkheden (bijvoorbeeld Accipiter) als partijen die zich overwegend op behavioral targeting toeleggen. Momenteel bestaan er twee soorten van behavioral targeting, aldus Jupiter Research: Extended content targeting:de advertenties worden gepersonaliseerd in functie van de interessesfeer van een groep surfers en worden getoond aan die groep wanneer ze andere types content bekijken. Purchase intent targeting:hier wordt een doelgroep niet geïdentificeerd in functie van de content die hij bekeek maar in functie van waar hij zich bevindt in de aankoopcyclus. Volgens JupiterResearch is 88 % van de agentschappen die gebruik maakte van behavioral targeting in de laatste 12 maanden “erg of ietwat tevreden” met de resultaten. http://www.jupiterresearch.com/bin/item.pl/press:press_release/2006/id=06.06.14-behavioral_targeting.html LEES OOK: Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address