Niet te veel promoties in één e-mail

Wij hebben altijd geleerd dat je in online communicatie best focust op de centrale boodschap en alle overbodige content, menu’s, links en wat dan ook, best achterwege laat.

post-image-3
Er is zelfs een wetenschappelijke onderbouw van het hele fenomeen, het Zeigarnik-effect. Psycholoog Zeigarnik vond dat mensen zich het best onafgewerkte dingen herinneren en een zekere spanning ervaren bij het niet afwerken van een taak. Bij online communicatie wordt dat vaak vertaald als het feit dat je mensen best onmiddellijk naar het doel leidt zonder hun aandacht af te leiden met overbodige items.
 
Als je dat niet doet, voelt de surfer een soort spanning om ook al die andere items te bekijken. En op die manier is hij niet voldoende gefocust op wat je wilt dat hij in de eerste plaats doet op je webstek.
 
Of in mensentaal: onze kop wordt zot gedraaid van een surplus aan keuzes, opties en mogelijkheden.

Het is niet anders met e-mail.
 
We waren dan ook niet echt verbaasd toen we de resultaten van een studie van het Amerikaanse Marketing Experiments vonden waaruit blijkt dat e-mails die één dienst of product in de kijker zetten beter scoren dan e-mails met meerdere aanbiedingen. Cijfertjes? Een mail met één aanbieding scoorde conversiegewijs p-a-k-k-e-n beter dan een e-mail met vier aanbiedingen.
 
Al kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat surfers een mail met al te veel aanbiedingen gewoon als minder relevant of te commercieel beschouwen…
 
 
LEES OOK:
 
02/06/2006
PlayTheGame kiest voor deep[blue]eyes en prekwalificatie opt-in
30/05/2006
Barnes & Richardson overgenomen door Emailvision
08/05/2006
Korte onderwerplijnen klikken beter
<
Back to top button
Close
Close