België in Europa: een gesprek met Steven Van Belleghem van InSites Consulting

Vorige week kondigden we de cijfers aan van het internetgebruik in België. Studiebureau InSites Consulting, dat al jaar en dag trouw het internetgedrag in onze contreien onderzoekt, heeft zijn studiebereik uitgebreid tot diverse Europese landen. Elders kunt u lezen hoe ons land zich tegenover de andere Europese landen verhoudt. We hadden ter verduidelijking van één en ander ook een gesprek met Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

post-image-3

Digimedia: “Hoe hebben jullie die Europese studie aangepakt, via welke partnerships?”

Steven Van Belleghem: “We hebben die studie volledig zelf gedaan zonder partnerships, we beschikken over een onderzoekspanel in meer dan 14 Europese landen, met in totaal meer dan 1 miljoen mensen die bereid zijn aan InSites onderzoeken mee te doen. Dus vanaf nu zijn we eigenlijk in staat om in zo goed als heel Europa onderzoek uit te voeren zonder externe partners. Het is ook de bedoeling dat elke BIM er vanaf nu een Europees luik bij krijgt.”

Digimedia: “Staat België nu echt zo achter in vergelijking met buurlanden? Op welke vlakken vooral?”

SVB: “ Eigenlijk niet echt, hoor, we bevinden ons in het midden van de klas. Als je kijkt naar Nederland en de Scandinavische landen, zitten we wel achter. Op de zuiderse landen liggen we dan weer wat voor. Er zijn natuurlijk kleine verschillen, ook tussen de buurlanden. Zo gaat een Belg minder vaak legaal muziek downloaden dan de surfers uit andere Europese landen (nvdr: ter staving bezorgde InSites ons nog wat extra onderzoekresultaten die we behandelden in een apart artikel dat je vindt via deze link).

Digimedia: “Hoe is jouw kijk op de online reclamebestedingen? Vind je het normaal als je ziet hoe kleinschalig de internetpopulatie is of zijn er volgens ook jou andere redenen?”

SVB: “Ik denk het ‘bang zijn van’ in vele bedrijven. Men is zo gewoon aan de traditionele manier van werken die al 20 jaar zijn diensten bewijst dat het risicovol lijkt om te switchen. Eigenlijk is het grappig, want iedereen weet dat de effectiviteit van TV zakt, en dat je online veel gerichtere en creatievere zaken kan doen, maar toch bestaat er drempelvrees. Mijn gevoel is dat veel bedrijven nog steeds met de ‘overschot’ van hun budget online zaken gaan doen, terwijl het online kanaal veel sneller in de geest zou moeten komen. Anderzijds, zie je dat in de VS wel al 24% van het marketingbudget in B2B bedrijven naar online gaat, dus die trend is al heel sterk aanwezig. Zoals altijd zal Europa ook volgen.”

Digimedia: “Kan je wat meer zeggen over het surfgedrag naar leeftijd toe?”

SVB: “Een grappige vaststelling: de twee actiefste groepen online zijn de min-18 jarigen en de 65-plussers. Die laatste zijn met niet veel, maar diegene die surfen doen het heel erg vaak en instensief.”
 
LEES OOK:
 
12/06/2006
Internet in België: hoe staan we er voor in vergelijking met de rest van Europa?
Back to top button
Close
Close