Internet in België: hoe staan we er voor in vergelijking met de rest van Europa?

Bij de bekendmaking van de cijfers van het internetgebruik in België liet studiebureau InSites Consulting weten dat het de toestand in ons land kan toetsen aan de Europese situatie doordat het voortaan het internetgebruik in – voorlopig – 14 Europese landen in kaart brengt. Tijd voor een analyse.

post-image-3

Laat ons beginnen met wat cijfermateriaal over internet in België in verhouding tot andere Europese landen.

Informatiebehoeften: Belgen zoeken overwegend info over reizen

Op het vlak van de informatiebehoeften blijkt er alvast niet veel verschil te bestaan tussen pakweg de Belgische en de Italiaanse surfer. De Europese top drie van de meest gezochte informatie op het web bestaat uit (algemeen) nieuws, muziek en informatie rond reizen.
 
De relatieve plaats van die drie informatiebehoeften verschilt wel lichtjes per land. Zo blijken Belgen en Denen het meest op zoek te gaan naar informatie over reizen. Spanjaarden en Italianen zijn dan weer vooral geïnteresseerd in informatie rond muziek terwijl Nederlanders, Duitsers, Zwitsers en Zweden het meeste behoefte hebben aan (algemeen) nieuws.
 
Ook culturele informatie blijkt in heel Europa hoog te noteren op het verlanglijstje al zijn de meeste surfers niet tevreden met het online aanbod op dat vlak.

E-commerce: België net onder de middenmoot

Elektronische handel dan. In de meeste Europese landen heeft minstens de helft van de surfers al eens iets online gekocht. Koplopers zijn de Scandinavische landen waar drie op de vier surfers ervaring hebben met het online kopen van producten of diensten.
 
Daarna volgen Nederland en Frankrijk met een e-commerce penetratie (percentage van het aantal online shoppers op de totale internetpopulatie) van respectievelijk 67 en 64 %. De Zuid-Europese landen hinken achterop met een e-commerce penetratie van 44 %. Ons land scoort een penetratie van 47 % en komt dus ruim achter de koplopers maar lichtjes voor de Zuid-Europese landen. Opvallend is dat ons land dan wel weer een actieve markt is voor het verhandelen van producten met andere surfers (zoals op eBay): de praktijk is stevig ingeburgerd bij ons, in Duitsland, in Nederland en in Zweden.

Ons land staat samen met Nederland wel duidelijk achter wat het aantal online aankopen per jaar per online shopper betreft. Terwijl dat gemiddeld in Europa tussen zeven en acht online aankopen per jaar bedraagt, scoren ons land en Nederland amper vijf webaankopen per jaar per shopper. De Franse, Engelse en Duitse online shoppers doen het best met om en bij 12 online aankopen per jaar.

De top drie van meest gekochte producten via het web bestaat voor heel Europa uit transporttickets, kledij en boeken. Er zijn opnieuw een aantal nationale verschillen op het vlak van de relatieve positie van de verschillende productcategorieën. Zo kopen Belgen vooral online transporttickets terwijl Nederlanders vooral boeken kopen.

Online muziek kopen: Britten, Duitsers en Denen bijten de spits af

De Europese surfer blijkt tenslotte stilaan het legale downloaden van digitale muziek te ontdekken. Ongeveer één op vijf van de Europese surfers heeft al eens een song gedownload tegen betaling.
Back to top button
Close
Close