Online gaming en de verschuiving van het inkomstenmodel van de spelletjesindustrie

Het Amerikaanse gespecialiseerde onderzoeksbureau DFC Intelligence, dat zich bezig houdt met de markt van computer- en consolespellen, heeft een nieuwe studie verricht naar de wereldwijde markt van online gaming.

post-image-3

Het bedrijf plakt een aantal cijfers op die evolutie en voorspelt een enorme groei. Terwijl de totale markt van online gaming volgens DFC in 2005 3,4 miljard USD ‘woog’, zou dat tegen 2011 al 13 miljard USD moeten zijn.

De enorme groei heeft te maken met verschillende factoren. Ten eerste is er natuurlijk het stijgende gebruik van breedband, een ‘conditio sine qua non’ voor online gaming. En ten tweede is er de stijgende penetratie van computers en internetklare consoles in de wereldwijde gezinnen.

Door die sterke stijging van het online gamen gaat het business model van veel spelletjesfabrikanten verschuiven. Voor velen van hen is online gaming vandaag een – vaak gratis – extraatje voor wie het spel koopt in de handel. Geleidelijk aan verwacht DFC dat dit gaat veranderen en dat de online media zullen worden ingezet als op zich zelf staande omzetkanalen. Die verschuiving moet echter voor een groot deel nog plaatsvinden. Dat is trouwens ook de reden waarom op korte termijn vooral de zogeheten massively multiplayer online games (MMOGs) de belangrijkste online categorie van games op omzetvlak zullen blijven. Net die games, met hun gesofisticeerd omzet- en businessmodel, zijn immers al sterk geënt op het online platform.

Een andere belangrijke evolutie is de hoge mate waarin spelconsoles geïntegreerd worden met het online verhaal. Klassiek is de PC immers het belangrijkste medium voor online games. De komst van steeds nieuwe online consolesystemen moet een extra impuls geven aan online gaming.

In zo een enorm groeiende markt spreekt het natuurlijk voor zich dat ook  de opprtuniteiten voor adverteerders alsmaar groter worden: meer online spelers betekent meer reach en dus meer impact.

Online distributie van games betekent overigens niet het einde van het retail-model: er zijn tal van samenwerkingen mogelijk, aldus nog DFC.

Meer details hierover en bestelgegevens van de studie vind je op deze link.

 
LEES OOK:
 
Back to top button
Close
Close
11/05/2006
Microsoft wil overal online games
28/11/2005
Netsize beheert mobiele spelletjesplatform van RealNetworks voor O2
25/08/2005