De omvang van de Search Engine Marketing markt in België

In zijn laatste e-newsletter meldde het Brugse SEM-bedrijf bSeen dat het meewerkt aan een Europees onderzoek van de internationale Search Engine Marketing associatie SEMPO naar de omvang van de SEM-markt in ons land. Een gesprek over die studie…en die omvang.

post-image-3

Digimedia: “Waarom is het zo moeilijk om de omvang van de SEM-markt in België te kennen? Enkel omdat Google zijn cijfers niet geeft?”

Marnik D`Hoore van bSeenMarnik D`Hoore (bSeen): “Het feit dat Google zijn cijfers niet kenbaar maakt is zeker een reden waarom het niet evident is om de SEM markt in België in kaart te brengen. Mocht Google iets opener zijn met zijn cijfers, dan zou dit ons reeds een flink stuk vooruit helpen. Vergeet niet dat Google een marktaandeel heeft van ongeveer 80% (zegt Google zelf) hier in België. Dat betekent dat vooral cijfers vanuit Google voor ons heel belangrijk zijn om een beeld te kunnen krijgen van het Belgische SEM landschap. Is dit de enige reden? Zeker niet. Yahoo wordt in België minder gebruikt. Zowel de zoekmachines als de betalende tekstadvertenties. Ook uit deze hoek weinig cijfers dus.
Verder komt ook MSN met zijn Search sterk op de markt. Alhoewel dit gegeven vrij nieuw is, zal het toch belangrijk worden. Zeker hun adCenter die momenteel enkel in Frankrijk, Singapore en de US actief. Pas wanneer het in België actief is (verwachting begin 2007), zullen hier cijfers van kunnen volgen. Momenteel ook hier nog geen concrete cijfers maar ik verwacht wel dat MSN België daar opener in zal zijn dan Google, éénmaal het zover is. Bijkomende reden is dat in het verleden weinig onderzoek is gedaan op SEM vlak in België. We kunnen dus niet putten uit dergelijke cijfers van toen om vandaag vergelijkingen te maken en evoluties te meten. Verder ben ik ook voorstander om met de toongevende SEM-bedrijven in België de koppen bij elkaar te steken en een aantal interne cijfers in kaart te brengen.
Ik ga ervan uit dat wij met z`n allen op dit vlak een meerwaarde kunnen betekenen rond dit gegeven. Hiervoor zijn we binnen IAB België bezig om met een aantal leden die in SEM actief zijn het één en ander op te stellen. Onze ervaringen, onze cijfers, een enquête naar de Belgische surfer met een aantal vragen over ondermeer hun meest gebruikte zoekmachine, hun advertentiebudget, waar men vooral klikt (natuurlijk en/of betalende resultaten)... enz. Hier verwacht ik vrij veel van.”

Digimedia: “Wat is SEMPO van plan met zijn studie?”

MD: “SEMPO is een organisatie die op wereldvlak actief is om alles rond Search Engine Marketing in kaart te brengen. Wat leeft er, welke evoluties zijn er, wat zijn de budgetten, studies uitbrengen over tal van onderwerpen rond SEM. Deze organisatie gaat samen met zijn leden heel ver. Men wil nu het Europese landschap meer in kaart brengen. Mede omdat ook zij van verschillende landen, zeker van België, geen of weinig cijfers hebben.

Digimedia: “ Wat is de rol van bSeen precies in dat analyseverhaal?”

MD: “Onze rol als SEMPO-lid is om als eerste stap een uitgebreide vragenlijst in te vullen met vragen die van belang zijn om een beter beeld te krijgen. Vooral cijfers, ervaringen en inzichten zijn van belang. Nadien wordt er onderling overlegd met de actoren om zo de details beter te kunnen plaatsen en in kaart brengen.”

Back to top button
Close
Close