Home/Online media/Nog te lanceren, op reclame gestoeld, peer-to-peer downloadplatform tekent met EMI Nog te lanceren, op reclame gestoeld, peer-to-peer downloadplatform tekent met EMI Muzieklabel EMI gaat in zee met Qtrax, een peer-to-peer downloaddienst die nog niet eens officieel is gelanceerd. Het model van Qtrax is vrij uniek, tenminste binnen de wereld van de digitale downloadplatformen. Op zich is het minder uniek en zal het steeds minder uniek worden. 2006-06-06Comment Qtrax is immers ‘gratis’ voor de gebruiker voor zover die in ruil bereid is om advertenties te bekijken (lees ook het bericht in de links hieronder over Napster). Wie dat dan weer niet zitten, kan betalen voor een abonnementsformule. Naar verluidt zal EMI zowel een deel van de koek van de muziekverkoop krijgen, wat evident is, als van de advertentieverkoop. Een alternatief inkomstenmodel voor het label dus en een duidelijke gok op de kracht van de online community, nog voor ze geboren is. Het is ooit anders geweest… In deze tijden waarin de online reclamebestedingen sterk in de lift zitten en organisch groeiende online communities vaak groter zijn dan door mediagiganten opgerichte en gestuurde communities, komt het gratis-model (voor de consument) in ruil voor advertenties steeds meer opzetten, in alle mogelijke online segmenten. http://www.qtrax.com LEES OOK: 01/05/2006 Napster komt terug met gratis muziek 16/02/2006 De iTunes uitdaging: Google en Amazon op het digitale muziekpad 26/01/2006 Mobistar en Universal Music lanceren mobiel muziekconcept 20/01/2006 Verkoop van digitale muziek verdrievoudigd in 2005 19/12/2005 Google heeft zoekmotor voor muziek 15/12/2005 Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address