Nog te lanceren, op reclame gestoeld, peer-to-peer downloadplatform tekent met EMI

Muzieklabel EMI gaat in zee met Qtrax, een peer-to-peer downloaddienst die nog niet eens officieel is gelanceerd. Het model van Qtrax is vrij uniek, tenminste binnen de wereld van de digitale downloadplatformen. Op zich is het minder uniek en zal het steeds minder uniek worden.

post-image-3

Qtrax is immers ‘gratis’ voor de gebruiker voor zover die in ruil bereid is om advertenties te bekijken (lees ook het bericht in de links hieronder over Napster). Wie dat dan weer niet zitten, kan betalen voor een abonnementsformule.

Naar verluidt zal EMI zowel een deel van de koek van de muziekverkoop krijgen, wat evident is, als van de advertentieverkoop. Een alternatief inkomstenmodel voor het label dus en een duidelijke gok op de kracht van de online community, nog voor ze geboren is. Het is ooit anders geweest…

In deze tijden waarin de online reclamebestedingen sterk in de lift zitten en organisch groeiende online communities vaak groter zijn dan door mediagiganten opgerichte en gestuurde communities, komt het gratis-model (voor de consument) in ruil voor advertenties steeds meer opzetten, in alle mogelijke online segmenten.


 
LEES OOK:
 
01/05/2006
Napster komt terug met gratis muziek
16/02/2006
De iTunes uitdaging: Google en Amazon op het digitale muziekpad
26/01/2006
Mobistar en Universal Music lanceren mobiel muziekconcept
20/01/2006
Verkoop van digitale muziek verdrievoudigd in 2005
19/12/2005
Google heeft zoekmotor voor muziek
15/12/2005
Back to top button
Close
Close