Telecom: van spraak- en databoeren naar contentverdelers

Ernst & Young heeft de resultaten bekend gemaakt van alweer zijn zesde studie over de Europese telecomsector. Het bedrijf ondervraagt daartoe in de diepte 35 topmensen uit de Europese sector, waaronder ook Belgacom.

post-image-3

Belangrijkste conclusie: de sector moet meer investeren in infrastructuur, branding en content als ze niet wil mee ondergaan met de dalende inkomsten uit spraaktelefonie.

E&Y noteert vier cruciale uitdagingen voor de sector:
  • de mondiger wordende consument die lagere prijzen en groter gebruiksgemak eist
  • nieuwe competitieve uitdagingen doordat de scheidingslijn tussen de telecom- en de technologiesector vervaagt (denk bijvoorbeeld aan internettelefonie)
  • de polarisering tussen twee modellen: een op volume gebaseerd model waarbij telecombedrijven verworden tot nutsbedrijven als pakweg uw en mijn elektriciteitsleverancier en anderzijds een model waarbij gefocust wordt op diensten met toegevoegde waarde (zoals bijvoorbeeld content)
  • ononderbroken technologische evoluties die continue bijsturing vergen
Opmerkelijk is dat E&Y stelt dat het antwoord van veel spelers op die uitdagingen, consolidatie in de sector, geen afdoende antwoord biedt op al die uitdagingen. Eerder dan elkaar over te nemen zouden ze volgens het bedrijf beter focussen op een lange-termijn visie die ondermeer moet waargemaakt worden door te focussen op infrastructuur en vooral content.
 
De sleutel tot succes in deze inspanningen wordt allicht het vermogen om op dat vlak de juiste partnerships met de juiste content- en technologieleveranciers te sluiten.
Back to top button
Close
Close