Home/Campaigns/Drie agencies over de zoektocht naar creatieven en accounts Drie agencies over de zoektocht naar creatieven en accounts We vroegen aan drie interactieve agentschappen hoe het met hun HRM-behoeften zit. Pieter Goiris van i-Merge, Erwin Jansen van These Days en Bert Van Wassenhove van Agency.com over hun interne personeelskeuken. 2006-06-01Comment Hoeveel vacatures heeft het betere online reclamebureau in ons land openstaan en raken ze makkelijk ingevuld?Bij These Days valt het blijkbaar nogal mee. Daar hebben ze op dit moment nog twee betrekkingen open staan: een Franstalige Concept Copy en sinds kort ook een Media Director. In de periode april tot mei nam het bedrijf zeven nieuwe mensen aan. Volgens Erwin Jansen zijn de meeste functies op een zestal weken ingevuld met uitzondering van vacatures voor concept-creatieven. “Daar loopt de wachttijd om de job ingevuld te krijgen toch al snel op tot drie en zelfs zes maanden”, aldus Erwin Jansen.Bij i-Merge staan er op korte termijn een zestal jobs open. Tot voor kort waren dat er nog acht. Pieter Goiris wil die openstaande vacatures graag voor de zomer ingevuld zien. i-Merge zoekt nog een Account Director, een Account Executive, 2 creatieve teams, een Copywriter, een mediaman of -vrouw en een .Net programmeur. Maar ook bij i-Merge gaat het snel: na de zomer denkt Pieter Goiris opnieuw een vijftal functies te zullen moeten invullen. Hij vindt dat het wel allemaal erg traag en moeizaam verloopt. Goiris heeft het over “maanden”. Niet dat het bedrijf geen spontane sollicitaties krijgt maar de kwaliteit van de sollicitanten is niet altijd wat het Leuvense agentschap zoekt. Net als Erwin Jansen wijst Pieter Goiris overigens op de moeilijkheid om vooral goede creatieven te vinden. Goiris: “creatieven uit een klassieke offline omgeving hebben het vaak moeilijk om ideeën te ontwikkelen die niet vertrekken vanuit het klassieke push model. Interactieve creatieven vervallen anderzijds dan weer gemakkelijk in leuke trucjes en techniekjes, die vaak ontbreken aan een goed basis idee of concept. De ideale mix is niet gemakkelijk te vinden op de markt.”Ook moeilijk te vinden, aldus Pieter Goiris: ervaren Account Managers. Goiris: “Ervaren accounts zijn een knelpunt. Ervaring op account vlak in een interactief bureau bekentent commercieel zijn, merkenkennis hebben, projecten kunnen leiden, enige affiniteit hebben met de technische onderbouw en vaak complexiteit van digitale projecten, met andere woorden: veelzijdig zijn. “En bij Agency.com? Ook hier soortgelijke geluiden. Bert Van Wassenhove weet dat hij momenteel nog vier tot vijf vacatures heeft openstaan. Sommigen worden tamelijk snel ingevuld (maar snel is in dit geval toch al wel gauw een tweetal maanden) terwijl anderen minimum vier maanden vergen. Welke zijn dat? Jawel, ook hier blijken creatieven en account managers met online ervaring het grote struikelblok te zijn. Erwin Jansen wijst eveneens op het belang van polyvalentie wanneer we hem vragen wat de knelpuntberoepen zijn. Jansen: “Ik denk dat we in een tussenfase zitten waarbij er in heel het communicatievak - reclamebureaus dus ook - een bijna onmogelijke zoektocht is naar geïntegreerde/media-neutrale/holistische medewerkers op elk niveau (strategie, creatie, account etc.). Op dat vlak is het echt zoeken naar witte raven”. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address