Home/Campaigns/Online reclame in België: een gesprek met IAB voorzitter Alain Heureux Online reclame in België: een gesprek met IAB voorzitter Alain Heureux De begin mei bekend gemaakte resultaten van de online bestedingen in ons land zijn allesbehalve schitterend. In vergelijking met onze buurlanden blijft het huilen met de pet op. Over de oorzaken doen allerhande speculaties de ronde die nu eens de verantwoordelijkheid bij het online media-aanbod leggen, dan weer bij de gebrekkige online strategie van mediacentrales, dan weer bij de adverteerders, dan weer bij de bureaus, noem maar op. 2006-05-30Comment En zoals wel vaker zal de waarheid wel een beetje in het midden liggen. Er zijn een paar straffe bureaus, een paar toonaangevende adverteerders, een paar min of meer coherent online-minded mediacentrales, maar wat doet de rest?In de wandelgangen noteren we steeds meer ontevredenheid. “Nu is het genoeg geweest”. En hier en daar horen we dat het tijd wordt om één en ander een beetje agressiever aan te pakken. Iemand die al jaar en dag probeert mee de markt aan te trekken en met succes tal van nieuwe initiatieven op dat vlak heeft ingevoerd, is Alain Heureux, voorzitter van het IAB, die met zijn groeiende ploeg enthousiast blijft verder timmeren aan de weg. Al is het ook voor hem wel eens ontmoedigend om te zien dat het vele getrek en geduw veel adverteerders niet uit hun apathie haalt.Tijd voor een gesprek…Digimedia: “Vorige week schreven we dat IAB België één van de drijvende krachten is achter een Europees IAB-congres. Kun je daar iets meer over vertellen.”Alain Heureux: “Het IAB Europe Congres zal in 2007 in Brussel doorgaan onder impuls van IAB Belgium en in nauwe samenwerking met 6-7 andere IAB landen in een taksforce met ondermeer Spanje, Italië, Portugal, het VK, Duitsland, Polen en IAB Europe. De bedoeling is één sterk evenement op te zetten naast de lokale events en congressen die bestaan. Dat event moet mikken op een andere doelgroep dan de lokale events, namelijk Europese Commissie en Europese hoofdkwartieren van adverteerders. Voorlopig ziet het er naar uit dat het een event van twee dagen wordt met een eerste dag die wordt gewijd aan de IAB Taskforce en een debat met de Europese Commissie, en de tweede dag gewijd aan adverteerders, in samenwerking met het WFA. Die tweede dag zal enerzijds gaan over de consument en anderzijds over de metrics van online versus offline.”Digimedia:” Begin deze maand publiceerde IAB de cijfers van de online reclame in ons land in 2005. Wat was je reactie op de resultaten?”AH: “Ik denk dat iedereen wel wat ontgoocheld was. Eerder deze maand was ik in Londen bij IAB Europe, en daar hoor je praten over 2,5 miljard euro in het VK, over 1,4 miljard euro in Frankrijk (nvdr: in België bedroegen de bestedingen in 2005 55 miljoen euro als we de estimaties over de zoekmotorbestedingen mee tellen, klik hier voor meer details). Je ontmoet Google met 56% van de online bestedingen in het VK... Je ontmoet United Internet Media AG uit Duitsland met 16 miljoen unieke gebruikers... En, OK, zoals altijd zijn we weeral de meest puriteinse tellers want zij globaliseren soms de zoekertjes, de directories, de search, etc… terwijl wij alleen de klassieke online marketing meten, maar dan nog: met onze 44 of 55 miljoen euro blijven we piepklein. Sommigen zeggen dat we relatief goed scoren als je de ADSL penetratie vergelijkt met buurlanden in verhouding met de online bestedingen. Maar ik blijf het mager vinden ondanks het zéér sterk en goed werk van de professionelen uit het vak. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address