Home/Videos Interviews/Gartner over Web 2.0 Gartner over Web 2.0 Tegen 2008 zouden alle bedrijven die via het online kanaal aan zaken doen, deels moeten draaien op een Web 2.0 architectuur. Dat zegden analisten van Gartner eerder deze maand op het Gartner Symposium. Vandaag is een Web 2.0 aanpak een manier om het verschil te maken, morgen wordt het een standaard businesspraktijk… Maar Gartner steekt ook een waarschuwend vingertje op: de kern van de hele Web 2.0 zaak, de sociale dimensie, zal al te vaak worden vergeten. 2006-05-29Comment We gaan het niet meer hebben over wat Web 2.0 precies is. Het heeft te maken met interactieve communicatie waarbij de participatie van de consument belangrijker wordt, met social networking, met blogs wiki’s en podcasts, met technologieën als Ajax, Web Services, en zo meer. Wie trouwens wil weten hoe het nu precies zit met Web 2.0 gaat gewoon naar de website van één van de belangrijkste evangelisten van het concept, Tim O’Reilly. Gartner heeft het niet zozeer over die technologieën maar wijst er op dat een overgang naar een Web 2.0 strategie voor bedrijven veel meer te maken heeft met een fundamentele verschuiving van de aanpak van de onderneming. Zijn we als bedrijven klaar om van onze klanten participanten met een stem te maken, om een open bedrijfscultuur te hebben die niet bang is van een toenemende verschuiving van de controle van onszelf naar de klant? Voor Gartner is precies dat snappen en aanvaarden van de ‘sociale dimensie’ van het nieuwe web een conditio sine qua non om er succesvol in te zijn. Web 2.0 heeft dus veel minder te maken met technologie en fenomenen als blogging en podcasts dan wel met een fundamenteel begrip van het web als een ‘sociaal ecosysteem’. En natuurlijk willen we dat op papier wel allemaal maar hoe zit het met de realiteit? Hoeveel bedrijven die zich vandaag al maar simpelweg ‘klantgericht’ noemen zijn echt customer-centric? Of met andere woorden: Web 2.0 als een modeterm gebruiken kan in deze hypefase wel aarde aan de dijk zetten maar op termijn zal een bedrijf echt Web 2.0 moeten ZIJN. Meer:- Persbericht Gartner- Meer analyse op Yahoo LEES OOK: 15/05/2006 The Next Web: interview met de organisator van Amsterdamse web conferentie Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address