De creatief directeur, een gesprek met Samuel De Volder van These Days

Samuel De Volder behoort op zijn zachtst gezegd tot de betere creatieve directeurs in het Belgische e-marketing gebeuren. Een Belg die actief is op internationaal niveau bestempelde hem onlangs zelfs als ‘waarschijnlijk de beste in ons land’. We vroegen aan Samuel, Sam voor de vrienden, wat zijn job precies inhoudt en wat zijn visie is op de uitdagingen op het vlak van het vinden van het juiste personeel.

post-image-3
Op zoek naar een job in de internetsector? Bezoek onze jobsectie op deze link.
Digimedia: “Wat is de jobinhoud van een creatief directeur en hoe ben jij tot die functie gekomen?”

Samuel De Volder, creatief directeur These DaysSamuel De Volder: “Ik ben oorspronkelijk gestart als Copywriter. Na een zomerstage bij BBDO kwam ik terecht bij D’M&S in Brugge. Ik was al vanaf dag één gefascineerd door het feit dat je met goede interactieve reclame mensen echt kan laten ontsnappen in een andere leefwereld. Al snel stapte ik over naar een bureau in Gent waar we o.a. samen met Jan Van den Bergh mee de eerste Belgische geïntegreerde interactieve campagnes lanceerden. Toen ontmoette ik Erwin Jansen die me zowat 6 jaar geleden vroeg om creatief directeur te worden, toen nog bij eXpanded Media. Daarna werd These Days onafhankelijk en sindsdien bepalen we zelf onze koers. Vandaag werk ik enerzijds in team aan concepten, daarnaast overzie ik projecten en probeer ik de creatieve kwaliteit hoog te houden. Daar fungeer ik vooral als klankbord en stuur bij waar nodig. Voor de rest zit ik samen met de strategische planners, doe ik presentaties, woon ik shootings bij, stippel ik mee de koers van These Days uit,...”
 
Digimedia : “Welke opleiding en ervaring heb je nodig om creatief  te worden bij een bedrijf  als These Days?”

SDV: “Voor de creatieve afdeling maakt de opleiding me eerlijk gezegd niets uit. We vragen sowieso aan kandidaten om werk op te sturen en we proberen te peilen of de kandidaat er echt zin in heeft. Als ik bij een sollicitatie naar diploma’s kijk, dan is dat meestal geen goed teken omdat het meegestuurde werk dan niet overtuigend was en ik toch even de achtergrond van die persoon wil nagaan. In een ideale situatie heeft een kandidaat een paar jaar ervaring in een gelijkaardig bureau als het onze, of heeft zij of hij op zijn minst een stuk ervaring met reclame én met nieuwe media. Schoolverlaters of mensen met weinig ervaring kunnen uiteraard altijd school- of vrij werk opsturen. Geboorteconceptjes voor nicht Tanja of originele guerilla-acties voor de Scoutsfuif, waarom niet? Wie echt gemotiveerd is, bedenkt desnoods maar fictieve campagnes om ons te overtuigen!”

Digimedia: “Hoe zit het met de vacatures bij These Days. Wat zoeken jullie qua profielen? Waar kijken jullie naar bij de beoordeling van kandidaten?”

SDV: “Bij These Days zijn we voor alle afdelingen op zoek naar nieuwe mensen. Binnen de creatie hebben we dringend nood aan nog een sterke designer, liefst één met een pak motion ervaring.  En verder zoeken we nog twee copywriters die samen met de art directors in team interactieve, geïntegreerde concepten kunnen verzinnen. Mensen moeten gepassioneerd zijn door wat je met deze manier van communiceren kunt bereiken, ze moeten komen aankloppen met een broek vol ‘goesting’. Het is ook fijn als ze door de jaren heen de interactieve communicatie wat gevolgd hebben, zowel op nationaal als internationaal vlak.

Back to top button
Close
Close