Netflix vestigt zich in Amsterdam, om Europa beter te kunnen veroveren?

Netflix zal in Amsterdam een PR en reclameteam installeren dat zich speciaal aan Europa zal wijden. Dat is wat blijkt uit verschillende jobaanbiedingen die het bedrijf publiceerde. Tot nu had Netflix geen kantoren in Nederland.

Het bedrijf is momenteel op zoek naar acht managers, waaronder een Senior Manager Europe Media Relations, die veel zal reizen. Het oprichten van een Nederlands kantoor houdt waarschijnlijk verband met de introductie van Netflix in Frankrijk en Duitsland, alhoewel die landen nog niet vermeld  zijn in de advertentie.
Netflix heeft gisteren trouwens zijn cijfers voor het vierde trimester bekend gemaakt. Het Amerikaanse bedrijf steeg naar 44,5 miljoen nieuwe leden, waarvan 41,8% met een betalend abonnement. Netflix rekent dit trimester op 48 miljoen leden.
Het bedrijf kende op zijn binnenlandse markt een sterkere groei dan in 2012. In 2013 bedroeg het omzetcijfer van de op de beurs genoteerde streamingdienst 1,18 miljard dollar, wat beter is dan de verwachtingen van de analisten. De netto winst ging van 8 miljoen dollar naar 48 miljoen dollar.
Algemeen Directeur Reed Hastings verklaarde dat het bedrijf nieuwe prijsmodellen op het oog heeft. Zo wordt er geëxperimenteerd met een abonnement van 6,99 dollar voor slechts één stream in niet-HD kwaliteit. Het bedrijf vertelde niet wanneer deze abonnementsmodellen gelanceerd zullen worden.
De DVD afdeling telt nog altijd 6,9 miljoen gebruikers, maar dat waren er nog 8 miljoen in april van vorig jaar. Aan dit tempo zou de afdeling over vier jaar verdwenen kunnen zijn.

Back to top button
Close
Close