Portaalstrategie Google slaat niet echt aan

Ooit was het leven simpel. MSN was een portaalsite, Google was een zoekmotor, punt aan de lijn. Nu is het leven iets minder simpel (gelukkig maar) en bekampen de grote spelers uit beide werelden elkaar met steeds meer concurrerende diensten. Maar blijkbaar niet altijd met even veel succes.

post-image-3

Dat MSN, ondanks meer zoekopdrachten, vooralsnog geen search-marktaandeel weet in te pikken van Google, is bekend. Idem dito voor de Yahoo zoekmotor. Maar ook het omgekeerde is waar. Google, dat met de komst van diensten als pakweg Google News en GMail, om er maar een paar te noemen, steeds meer portaalallures krijgt, blijkt niet in staat te zijn om in die segmenten veel aan de marktpositie van spelers als MSN en vooral Yahoo te knibbelen.

Een en ander blijkt toch uit recente cijfers van Hitwise. Het bedrijf vond dat Google wel met veel machtsvertoon blijft heersen in zoekland, diensten als Google News, Finance en zelfs GMail zijn vooralsnog niet echt populair. Dit laatste is vrij opmerkelijk omdat er vaak toch wordt beweerd dat GMail een sterk opkomend alternatief is voor andere webgebaseerde e-mail diensten.

Opvallend is verder dat, buiten het webzoeken, vooral Yahoo de scepter zwaait. Zo blijkt Yahoo Mail zelfs heel wat belangrijker dan Hotmail en ook in categorieën als ‘News’ en ‘Finance ‘ doet Yahoo het beter. Google hinkt in deze – en een aantal andere – categorieën ver achterop.

Meer op deze links:

 
LEES OOK:
 
Leuvens softwarebedrijf procedeert tegen Google
17/05/2006
Een Leuvens bedrijf, ServersCheck, dat monitoring-systemen levert voor ICT infrastructuren, ligt in proces met Google Benelux.

>>
Back to top button
Close
Close
Google versus Microsoft: harde woorden, geen vrijage met Yahoo
15/05/2006
De concurrentiestrijd tussen Microsoft en Google uit zich steeds meer in verbaal geweld. Het is bovendien wachten of er iets komt van het fameuze monsterverbond dat Microsoft met één of meerdere partners tegen Google zou gaan sluiten.

>>