285 miljoen euro voor de Belgische  e-commerce tijdens de feestdagen

Tijdens de periode van de eindejaarsfeesten 2013 hebben de online handelaars in ons land een omzetcijfer gehaald van 285 miljoen euro, wat neerkomt op 15,8% van hun jaarlijks omzetcijfer. Dit betekent een duidelijke stijging (+21%) tegenover dezelfde periode in 2012. Opmerkelijk feit: de gebruikers hebben hun aankopen meer geconcentreerd op de kerstperiode dan in 2012. Het Sinterklaasfeest en Cyber Monday komen resp. op de tweede en derde plaats.

post-image-3

BeCommerce, de Belgische vereniging van de online handelaars, heeft de verkoopcijfers bekeken van meer dan 520 webshops (80% van de Belgische e-commerce markt) tijdens de eindejaarsfeesten 2013. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaren een omzetcijfer gerealiseerd hebben van 285 miljoen euro tijdens de periode van 2 december tot en met 31 december. Dit vertegenwoordigt 15,8% van hun jaarlijks omzetcijfer, en een stijging met 50 miljoen euro tegenover 2012.

Andere  gewoonten bij online consumptie

In 2013 hebben de klanten hun aankopen vooral geconcentreerd op  de kerstperiode, dus tussen 7 en 31 december 2013. In vergelijking met 2012 kennen de aankopen via het inernet tijdens deze periode een nieuw record, om nu 187,5 miljoen euro te bereiken.  De twee andere perioden met sterke verkoop - Cyber Monday, dus de maandag die volgt op Thanksgiving, en de Sinterklaasperiode, dus van van 3/12 tot 6/12 - vertegenwoordigen van hun kant resp. 6,85% (goed voor 19,5 miljoen euro) en 23,7% (goed voor 78 miljoen euro) van hun omzetcijfer tijdens het eindejaar.
Modeartikelen en accessoires blijven op de eerste plaats staan in 2013. Multimedia en elektronische producten kennen het meeste succes in de webwinkels, met een stijging van +64%. De verkoop van cosmetica, in 2012 nog afwezig, staat nu schouder en schouder met hardware en software producten.

De top van de online aankopen:

modeartikelen en accessoires (50,55%)
multimedia en elektronica (45,55%)
speelgoed (27,22%)
schoonheidsproducten / hardware en software (22,22%)
boeken, cd`s en dvd`s (18,88%)
decoratieve voorwerpen (17%)

Globale balans van 2013

Ondanks de stagnerende economische context heeft de online verkoop de wind in de zeilen in België. In 2013 bedroeg het globale omzetcijfer 1,8 miljard euro, wat een stijging is met 18,4% in vergelijking met het jaar tevoren (1,52 miljard euro). "Wij zien bovendien de opkomst van Belgische e-commerce distributiecentra die sterk opzetten op de markt. Daartoe behoren Katoen Natie, dat onder andere voor Snapstore by Cameleon en Vent-Exclusive.com werkt, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en vele anderen, die een goed gevuld orderboekje hebben. De groeiperspectieven en de geestdrift van de e-commerce klanten in binnen- en buitenland zijn belangrijke motoren voor het scheppen van tewerkstelling in België", aldus Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce.

Back to top button
Close
Close