Wie online koopt, koopt meer offline (en ook een beetje omgekeerd)

Twee medewerkers van de Utrechtse universiteit hebben in het kader van hun proefschrift een onderzoek verricht naar het verband en de wisselwerking tussen online en offline shoppen.

post-image-3

Conclusie van Sendy Farag en Jesse Weltevreden: online en offline shoppen beïnvloeden elkaar positief.

Nu weten bezoekers van deze website al wel langer dat het net een belangrijke rol speelt in de voorbereidende fases van het koopproces, in de eerste plaats op het vlak van informatiegaring en prijs- en productvergelijking.

Farag vond in haar proefschrift “E-shopping and its interactions with in-store shopping “evenwel ook dat mensen die vaak online shoppen daarom niet minder offline kopen. Wel integendeel: online shoppers blijken vaak ook grotere offline shoppers te zijn, wat natuurlijk niet meteen wil zeggen dat er ook een oorzakelijk verband is, al lijkt Farag van wel te vermoeden

Ook het omgekeerde blijkt waar: online kopen wordt gestimuleerd door offline winkelbezoek.

Jesse WeltevredenWeltevreden keek dan weer in zijn proefschrift “City Centres in the Internet Age “ meer naar de gevolgen van het net voor de detailhandel in de Nederlandse binnensteden. En daaruit blijkt dat de stedelijke handelaars zich niet al te veel zorgen moeten maken: er wordt nog even lustig geshopt als vroeger. Wel blijkt ook hier dat shoppers zich vaker eerst online informeren en, omgekeerd, dat een winkelbezoek soms aanleiding geeft tot een online aankoop achteraf.

 
LEES OOK:
 
E-Commerce in België: is het nu goed of slecht?
16/05/2006
Prijsvergelijkingswebstek Vergelijk.be trekt aan de alarmbel. Het gaat niet goed met de elektronische handel in ons land, tenminste in vergelijking met onze buurlanden. Hoezo? Kondigden BeCommerce en InSites vorige week niet aan dat we inzake B2C e-commerce bestedingen 1,2 miljard euro draaiden terwijl onze noorderburen, die pakweg met 60 % meer zijn, 2,2 miljard euro realiseerden?

>>
Update: E-Commerce in België: 1,2 miljard euro
Back to top button
Close
Close