Home/Business Intelligence/De Yahoo redesign doorgelicht: meer keuze, meer controle De Yahoo redesign doorgelicht: meer keuze, meer controle Onlangs waren we met een paar vrienden aan het mijmeren over de allereerste jaren van de doorbraak van het WWW. Een van de namen die daarbij steevast viel was Yahoo. Yahoo dat ooit dé portaalsite en dé zoekmotor ‘par excellence’ was (net zoals AdValvas dat was in eigen land). 2006-05-17Comment Tijden veranderen en hoewel Yahoo nog steeds een referentie en een gigant is, heeft het zich laten op snelheid pakken door Google en zelfs MSN. Maar Yahoo is niet van plan zich aan de kant te laten zetten. Het bedrijf komt de jongste tijd – net als die andere twee- met opvallend wat nieuwigheden. Een van die nieuwigheden is een redesign van de Yahoo site. Gisteren nog in een ‘preview’ , vandaag helemaal doorgevoerd. We gingen er even door en leggen u onze belangrijkste vaststellingen voor. In de allereerste seconde dat je de nieuwe Yahoo homepage bezoekt, valt er misschien niet zoveel op (buiten misschien het feit dat de standaard breedte van de Yahoo pagina is aangepast aan de schermresolutie-realiteit van vandaag). Maar wie verder kijkt ontdekt wel heel wat nieuwigheden. Op een rijtje: Op de rechterkant van de homepage vinden we een snelle toegang (zonder dat je de homepage moet verlaten) tot heel wat Yahoo diensten zoals de IM client van het bedrijf, de webgebaseerde e-mail, online radio en allerhande informatie. Een groot deel van die functies zijn bruikbaar van op de homepage, pas als je verder wil gaan kom je op een aparte pagina terecht. Ook opvallend: de content-kaders bevatten meestal tabs die bij het aanklikken andere content serveren. In vergelijking met de huidige homepage, die minder actieve blokken heeft, kun je dus vanuit de Yahoo homepage heel wat meer content en diensten ontdekken. Dat kan wat vreemd lijken voor een online medium. Moeten die immers niet erg veel pageviews creëren? Misschien wel maar anderzijds kun je ook meer pageviews creëren, simpelweg door eerst op je homepage meer te tonen van wat je te bieden hebt… Een soortgelijk effect wordt blijkbaar nagestreefd met de button ‘All Yahoo Services’ (links op de pagina) die een inschuivend venster boordevol links naar andere Yahoo diensten toont. Verder noteren we Yahoo Pulse, een sociale dimensie die een sectie toont van waar andere Yahoo’ers allemaal bezig zijn (volgens telkens een ander thema) en Inside Yahoo Search dat hetzelfde doet met de meest populaire zoektermen van het moment. Conclusie: een homepage die ‘goesting ‘doet krijgen om verder te surfen zonder de gebruiker plat te slaan met menu’s, knoppen en al te drukke contentblokken. www.yahoo.com Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address