E-Commerce in België: is het nu goed of slecht?

Prijsvergelijkingswebstek Vergelijk.be trekt aan de alarmbel. Het gaat niet goed met de elektronische handel in ons land, tenminste in vergelijking met onze buurlanden. Hoezo? Kondigden BeCommerce en InSites vorige week niet aan dat we inzake B2C e-commerce bestedingen 1,2 miljard euro draaiden terwijl onze noorderburen, die pakweg met 60 % meer zijn, 2,2 miljard euro realiseerden?

post-image-3

Het persbericht van Vergelijk.be zegt alvast zelf dat de cijfers van InSites niet 100 % correct zijn weergegeven in de media waar die schrijven dat 6 op 10 producten in Belgische webwinkels worden gekocht.

Effe bellen met InSites? “Klopt”, zegen ze daar, “er is één cijfer verkeerd geïnterpreteerd”. Het is namelijk zo dat 60 % van de B2C e-commerce OMZET op buitenlandse webstekken wordt gegenereerd.

OK. Nu zegt ons buikgevoel ook wel dat ons land toch wel minder e-commerce-gericht is dan onze noorderburen dus laat ons toch even verder lezen in het persbericht van Vergelijk.be.

Wat zeggen de prijsvergelijkers?

- Ten eerste: er zijn te weinig webhandelaars in ons land. Yep, hebben we ook al gemerkt.
- Ten tweede: ons land ligt achter inzake e-readyness (yep, dat bleek inderdaad uit de jaarlijkse cijfers van The Economist – klik hier).
- Ten derde: de Belg is geen grote kredietkaartgebruiker (al wijst Vergelijk.be op de inspanningen terzake met ondermeer Bancontact en BeCommerce).
- Ten vierde: de overheid onderneemt niet genoeg (al prijst men het lopende ‘Internet voor iedereen’ initiatief).
 
Belangrijkste stelling van Vergelijk.be, dat natuurlijk leeft van het vergelijken van prijzen van online handelaars: er zijn gewoon te weinig webshops. En dus zijn de shoppers wel verplicht om regelmatig over de e-commerce landsgrenzen heen te kijken. Daar kunnen we ons in terugvinden, ook wij surfen al eens naar het buitenland voor een boekje/printertje/CD’tje. 

B2C shopping vaker grensoverschrijdend dan niet
 
En dan een opvallande uitspraak van Vergelijk.be: Belgen geven volgens de BeCommerce cijfers 410 miljoen euro uit aan buitenlandse webwinkels en slechts 339 miljoen euro aan Belgische webwinkels. Hoezo? Was het niet 60 % omzet op Belgische sites en 40 % in het buitenland?
 
Nog effe checken bij InSites. Blijkt dat het bedrag dat Vergelijk.be opgeeft ZONDER de bestedingen inzake toerisme en tickets is. Die categorie is goed voor 450 miljoen euro. En net daar zit een addertje onder het gras. Want in die categorie is het erg moeilijk om te weten of het nu een bestelling op een Belgische website dan wel een buitenlandse webstek is. Neem nu Ryanair: als je een ticketje op Ryanair.be bestelt, denk je wel dat je op een Belgische webstek bestelt maar eigenlijk bestel je bij een Iers bedrijf.

Conclusie: studies naar e-commerce bestedingen uitvoeren is niet simpel. En het gaat misschien inderdaad wel een beetje minder goed met de elektronische handel in ons land als we vermoeden.

En allicht ook hier een beetje de kip en het ei. Als er niet veel besteld wordt, waarom zouden we dan e-commerce platformen uitbouwen? Maar anderzijds: als er geen e-commerce platformen zijn, hoe kunnen de surfers dan Belgisch kopen…

Of zullen we maar gewoon als volgt besluiten: de laatste keer dat wij keken was internet een wereldwijd medium en dus is het maar wiedes dat er grensoverschrijdend wordt op gekocht…
Back to top button
Close
Close