Welke merken zou ù aanbevelen?

Het bureau MEC pakt uit met een klassement van het aanbevelingspercentage van merken op sociale media. Nutella, Nespresso, Mobile Viking, Colruyt en Microsoft staan aan de top.  Maar tal van merken halen een negatieve score ...

post-image-3
De zevende uitgave van de studie `Brand Media Monitor`, utigevoerd door TNS, toont opnieuw hoe belangrijk de aanbeveling van een merk is op de verschillende sociale netwerken die dagelijks worden bezocht door consumenten.   
 
Zo heeft het bureau MEC de Net Promotor Score (NPS of netto aanbevelingsscore) geanalyseerd van ongeveer 1.003 bekende merken.
 
Resultaten van deze analyse: enkele merken onderscheiden zich in de lijst, zoals Nutella, Colruyt of Microsoft, dankzij een groot aantal gebruikers/consumenten en een hoge aanbevelingsgraad!
 
Maar uit de studie bleek vooral dat veel merken een negatieve NPS hebben, zoals Electrabel, Carrefour of Match.
 
Dit zou te verklaren zijn door de rekenmethode. De NPS baseert zich immers op het verschil tussen het percentage van voor- en tegenstanders van een merk. Dat betekent dat de NPS niet wordt uitgedrukt in percentages maar wel in absolute cijfers van tussen -100 en +100.
 
Zo haalt Colruyt bijvoorbeeld een NPS van 26,7 (42% voorstanders – 15,3% tegenstanders). Het merk krijgt deze goede score voornamelijk door zijn “voorstanders”, trouwe klanten die Colruyt aanbevelen aan hun omgeving, via mond-tot-mondreclame of het internet bijvoorbeeld.  
 
Terwijl een merk als Aperol afgestraft wordt door zijn “tegenstanders” die 32,3% van de consumenten vertegenwoordigen. Vandaar een negatieve NPS van -12,4.
 
Volgens bureau MEC zouden merken hun aantal “voorstanders” en dus hun NPS kunnen verhogen door een aangepaste ondersteuning en gepaste acties. Een missie waar op lange termijn aan moet worden gewerkt.  
 
Hier vindt u het NPS-klassement van de merken in functie van hun activiteitensector. (mec_nps_paper_fr 13-11-18.pdf)
Back to top button
Close
Close