Hoe radiospots het mobiele toestel negeren…

80% van de radiospots is niet geoptimaliseerd voor het mobiele toestel, zo blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Mobilosoft. De meeste Belgische adverteerders die radiospots verspreiden hebben met andere woorden geen site die geoptimaliseerd is voor de smartphone. En gebrek dat zowel onbegrijpelijk als paradoxaal is.

post-image-3

Bij een honderdtal radiocampagnes uitgezonden op de grote Belgische zenders (Radio1, Bel RTL, NRJ, …) in de maand september, heeft Mobilosoft vastgesteld dat de sites van de adverteerders niet aangepast waren voor raadpleging vanop het mobiele toestel. 80% van deze campagnes verwijst trouwens naar sites die niet geoptimaliseerd zijn voor de smartphone.
Het gaat dus om een "paradoxale situatie", zo meent Georges-Alexandre Hanin, oprichter van Mobilosoft. Want "radio is typisch het medium dat men buitenshuis beluistert, wanneer men onderweg is om te gaan werken of shoppen. Ons onderzoek toont echter aan dat de Belgische adverteerders hun site niet optimaliseren in functie van hun radiocampagnes, of vaak een mobiele site bieden die te traag laadt. En dus kunnen zij de gebruikers niet opvangen die onmiddellijk meer willen weten en die gewoon zijn om hun smartphone te gebruiken als kanaal voor instant informatie."
Een voorbeeld: de verzeekeraar Delta Lloyd LIFE heeft in september een promocampagne verspreid onder de titel "relatiegeschenk", bedoeld voor jongeren - een doelgroep die de smartphone in zijn levenswijze verweven heeft. Helaas, zo stelt Mobilosoft vast, was de site van de campagne niet aangepast aan het mobiele toestel.
Eenzelfde vaststelling voor Colruyt, waarvan de site geen enkele mobiele versie heeft. De mobiele site van Domino`s Pizza van zijn kant, een adverteerder die erg actief is op de radio, is dan weer erg traag om te laden op het mobiele toestel, met een laadtijd die de vijftien seconden benadert in 3G.
Erger nog: bepaalde sectoren uit de audit zoals de bouw, decoratie, immobiliën of sociaal secretariaat, onderscheiden zich door een totale afwezigheid op de mobiele media. En daardoor "ontzeggen deze adverteerder zich potentiële klanten die hun mobiel toestel gebruiken om het adres of telefoonnummer te vinden van een winkel of meer te weten willen komen over de promoties die ze zojuist gehoord hebben op de radio", zo meent Mobilosoft.

Back to top button
Close
Close