Hoe voetbalsupporters verslaafd zijn  aan Twitter…

Een onderzoek brengt de "magische" band aan het licht tussen voetbal en de sociale netwerken: de supporters tweeten 10 keer meer in het stadion dan voor de tv. Een analyse...

post-image-3

De Koreaanse fabrikant HTC heeft een pan-Europees onderzoek laten uitvoeren dat bijzonder leerrijk is voor adverteerders met interesse voor social marketing.
Met dit onderzoek kan men beter het social media gedrag vastleggen van voetbalsupporters wanneer zij zich in een stadion bevinden.
Concreet tonen de resultaten van het onderzoek (uitgevoerd tijdens vier matchen op de eerste speeldag van de UEFA Champions League competitie) aan dat zij verantwoordelijk zijn voor meer dan een derde (35%) van alle tweets die tijdens een match verstuurd worden.
Dit betekent dat iedere supporter die in het stadion aanwezig is bijna tien keer meer tweets plaatst dan de kijkers! Buiten boodschappen over het verloop van de wedstrijd, delen de supporters ook foto`s om aan hun sociale contacten te tonen dat zij wel degelijk op de match aanwezig waren.
Een ander interessant kenmerk dat door het onderzoek benadrukt werd: de Twitter threads zijn echt ingeburgerd bij grote wedstrijden. Zo stelt men vast dat 83% van de supporters een tweede scherm gebruikt tijdens het bekijken van voetbal. De interactie speelt zich voornamelijk op de smartphone af. Deze centrale rol wordt nog duidelijker bij supporters in een stadion, waar de content die zij er delen verrijkt  wordt met de sfeer die er heerst.
Vergelijkt men de virtuele gesprekken die de supporters voeren wanneer zij in het stadion zijn, met de uitwisseling van tweets bij de rest van de gebruikers in datzelfde land, dan bemerkt men dat de in het stadion aanwezige supporters deze gelegenheid grijpen om in hun commentaren de rol van amateur-deskundige te spelen. Met hun volgers delen zij informatie over de score (24% van de tweets), de doelpunten (23% van de tweets) en de trainers (14% van de tweets).
Het onderzoek heeft trouwens aan het licht gebracht dat er enorme verschillen zijn bij  de content die gedeeld wordt op de sociale netwerken  al naargelang  de plek in Europa waar men zich bevindt. De voetbalkoorts op de sociale netwerken  is duidelijk hoger in het Verenigd Koninkrijk (Stamford Bridge) of in Spanje (Camp Nou) dan in Italië (Stadio Giuseppe Meazza) of in Frankrijk (Stade Vélodrome): meer dan 88% van de gesprekken bij de eersten, tegenover 12% in Frankrijk en Italië.
Het onderzoek heeft bovendien aangetoond dat het totaal aantal gesprekken afkomstig uit het stadion, vergeleken met de rest van het land, perfect het sociale "geroezemoes" weerspiegelt in het land: Italië blijkt het stilste, of dat nu binnen of buiten het stadion is.
Kort samengevat tonen de resultaten van het onderzoek duidelijk aan tot welke nieuwe dimensies de sociale media leiden wanneer de informatie online gedeeld wordt vanuit het stadion. De in de tribunes aanwezige supporters zijn bijvoorbeeld veel spraakzamer. Dat toont dan weer aan hoezeer het mobiele toestel een onlosmakelijk element wordt van een real time sportief evenement.

Back to top button
Close
Close