iProspect: onvoldoende HR-middelen voor Search expertise

Het Amerikaanse Search Engine Marketing bureau iProspect trekt aan de alarmbel: bedrijven schenken niet voldoende aandacht aan hun Search Engine Marketing activiteiten.

post-image-3

Het SEM-bedrijf concludeert dit uit de vaststelling dat de gemiddelde Search Engine marketeer binnen een onderneming nog moet instaan voor tal van andere taken. Zo blijken de verantwoordelijken voor het SEM-beleid gemiddeld nog vijf andere petten te dragen. Meest geciteerde extra activiteiten voor de SEM-professionals zijn daarbij webdesign, e-mail marketing, tot en met zelfs IT functies.

iProspect besluit dat bedrijven niet de nodige inspanningen doen om menselijke (en dus geldelijke) middelen te investeren om hun SEM-activiteiten te stroomlijnen en optimaliseren.

Nu hebben wij op zich geen probleem met die vaststelling, waaruit iProspect maar meteen besluit dat de SEM-markt nog niet volwassen is, maar een mens moet natuurlijk ook realistisch zijn. Ja, veel bedrijven onderschatten de kracht van het Search Engine Marketing medium om de juiste bezoekers naar hun webstekken te trekken maar om daar een specifieke functie voor te creëren moet de toegevoegde waarde voor het bedrijf natuurlijk ook voldoende groot zijn. En dat is dan weer functie van de grootte van het bedrijf, de rol van de online activiteiten en de webstek in de bedrijfsactiviteiten en zo meer (de allereerste taak lijkt ons eerder om de hele strategische interactieve oefening te maken en te zien waar het web kan zorgen voor meer business/meer waarde/minder kosten).

Bovendien is SEM geen op zich staand eiland en lijkt enige betrokkenheid van SEM-medewerkers in het webontwikkelingsverhaal en in de (interactieve) marketing activiteiten in het algemeen ons eerder een goede zaak. Dat de SEM-activiteiten door IT’ers worden afgehandeld (wat in onze ervaring inderdaad wel vaker voorkomt) is dan weer een slechte zaak. SEM, net als interactieve marketing, is uiteraard allerminst een zaak van de IT staf.
LEES OOK:
 
SEMPO noteert drastische groei in Noord-Amerikaanse SEM-bestedingen
10/01/2006
SEMPO, kort voor Search Engine Marketing Professional Organization, zeg maar de vereniging van zoekmotormarketing-bedrijven en -professionals, heeft aan het begin van dit nieuwe jaar de balans opgemaakt van de bedragen die de Amerikaanse (en Canadese) marketeers in 2005 in zoekmotormarketing pompten.

>>
Back to top button
Close
Close