Home/Search Engine/Het cijfer van de dag: 120 miljoen Het cijfer van de dag: 120 miljoen Dat is het aantal dollars dat een oprichter van MySpace.com wist op te strijken bij een resem investeerders en waarmee een nieuw bedrijf, Demand Media, wordt opgestart. Waar het bedrijf dat heeft aan verdiend? Domeinnamen… 2006-05-09Comment Demand Media is het nieuwste speeltje van Richard Rosenblatt, ooit de topman van Web 2.0 fenomeen MySpace.com. Het concept is simpel als de straat maar blijkbaar voldoende rendabel om er het hoofd van een stel investeerders mee gek te maken. Demand Media plaatst gewoon advertenties op domeinnamen waar geen echte sites achter zitten (in het jargon ‘geparkeerde domeinnamen’), je weet wel: van die met reclame volgepropte webstekken waar je soms op terecht komt als je ergens een domeinnaam verkeerd hebt ingetikt of op goed geluk een generieke domeinnaam hebt ingegeven als je geen zin had om via Google te zoeken. Niet meer of niet minder… In de Wall Street Journal (klik voor PDF) werd onlangs een becijferd voorbeeld gegeven van wat zo een geparkeerde domeinnaam, Flashgames.com, jaarlijks binnenbrengt, zonder dat er ook maar één euro aan content of wat dan ook werd uitgegeven: 150.000 USD… Volgens dat zelfde artikel heeft Demand Media al meer dan 150.000 domeinnamen in zijn bezit en wil het er nog een pak meer… Nog volgens de WSJ zou het hele segment van achter gepaarkeerde domeinnamen geplaatste Google en Yahoo textads goed zijn voor meer 5 tot 10 % van alle zoekmotorreclame-omzetten… Wie zei ook alweer dat zoekmotor-marketing rond relevantie draait? Rosenblatt zou wel van plan zijn een “beetje” content op (sommige) de websites achter geparkeerde domeinnamen zetten… Demand Media is gestart met (en ontstaan uit) acquisities om de portfolio uit te breiden. http://www.demandmedia.com/ Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address