Home/Campaigns/Belgische adverteerders blijven online achterop hinken Belgische adverteerders blijven online achterop hinken Gisteren deelde het IAB de geaggregeerde resultaten mee van de online reclamebestedingen in ons land over heel 2005. Conclusie: er is een duidelijke stijging maar de Belgische adverteerder blijft de kat uit de boom kijken in vergelijking met zijn collega’s uit het gros van de Westerse wereld. 2006-05-05Comment Verduidelijkende tabellen onderaan dit bericht Een stijging met 35 % op jaarbasis tot een totaalomzet van 44 miljoen euro. Ziedaar het verdict over de online reclamebestedingen in ons land over 2005. Op zich een mooie stijging en beter dan heel wat andere media ware het niet dat de online reclamebudgetten met dit resultaat procentgewijs ver achterblijven op onze buurlanden. Bovendien stegen de online reclamebestedingen in Frankrijk in 2005 met niet minder dan 74 % en in het VK met 66 %. 2,2 % van de totale bestedingen... Belangrijker: de online reclame blijft in ons land steken op 2,2 % van de totale reclamebestedingen. En dat voor een medium dat goed is voor om en bij 20 % (!) van de mediaconsumptie. In andere landen is die discrepantie duidelijk wel begrepen door de adverteerders. Zo maken de online bestedingen in Frankrijk nu al 5,9 % uit van de reclamebudgetten en in het VK zelfs 7,8 %. Keyword Buying: 11 miljoen euro (ongeveer)Nieuw in de studie van het IAB dit jaar: voor het eerst wordt ook een voorzichtige raming van de zoekmotorreclame gemaakt. Theoretisch is het eenvoudig om die bestedingen te kennen: je vraagt ze gewoon op aan Google (noot: het gaat hier dus puur om de Search Engine Advertising of Keyword Buying bestedingen, niet om Search Engine Optimization, de inspanningen die worden gedaan om de positionering van webstekken in de natuurlijke zoekresultaten te verbeteren). Enig probleem: Google geeft ze niet. En vermits dat bedrijf in ons land voorlopig zowat de alleenheerser is in ons land inzake SEA, blijft het dus koffiedik kijken. Het IAB tracht dit op te lossen door zich te baseren op een studie model van Jupiter Research en komt zo tot een estimatie van de markt van om en bij 11 miljoen euro. Tel die bij de 44 miljoen van daarnet en je kunt de totale online reclamemarkt ramen op een totaal van ongeveer 55 miljoen euro. Display ads scoren best Hoe zijn die bestedingen verdeeld? Het gros gaat naar display advertising (overigens een significant hoger percentage dan in pakweg de VS waar Search Engine Advertising procentueel veel groter is): in totaal zijn display ads (banners, scrapers, leaderboards, IMU’s, noem maar op) goed voor 63 % van de bestedingen. SEA of Keyword Buying volgt op de tweede plaats met 21 %, contentintegratie is derde met 8 % en e-mail marketing haalt 7 %. Hoe moeten we daar nu tegenaan kijken? De vraag stellen is makkelijker dan ze beantwoorden. Ja, er is een duidelijke stijging. Ja, steeds meer adverteerders ontdekken het online medium (77 van de 100 grootste adverteerders in ons land deden iets online in 2005, tegenover 60 in 2004 en 49 in 2003). Ja, er kwamen mooie namen bij als P&G, Club Med, La Redoute en C&A. Ja, het gemiddelde budget van een online campagne is al gestegen tot 53.000 euro en niet minder dan 37 campagnes overschreden een budget van 100.000 euro. Maar, nee, het is niet goed. Niet het medium verdient meer maar wel de consume Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address