Home/Business Intelligence/E-mail marketing: tien tips voor een efficiënte landing page E-mail marketing: tien tips voor een efficiënte landing page Eén van de meest onderschatte aspecten van e-mail marketing is allicht de landing page, de pagina waar de e-mail lezer terecht komt eens hij op de hyperlink in uw nieuwsbrief of e-mailing heeft geklikt. 2006-05-04Comment In onze ondertussen alweer meer dan één jaar oude white paper “Making email marketing deliver” die we schreven voor Tridion, besteedden we dan ook de nodige aandacht aan die fameuze landing page (u kunt die paper nog steeds downloaden via onze downloadsectie, evenals een nog oudere maar uitgebreidere en Nederlandstalige paper over e-newsletter marketing). Toch zien we nog al te vaak dat een e-mail marketing actie resulteert in een landing page die allesbehalve uitnodigt om in te schrijven op het aanbod van de e-mailer of om te doen wat met de e-mailing werd beoogd. In een nieuwsbrief van het Amerikaanse SubscriberMail die afgelopen weekend in onze mailbox dwarrelde worden een tiental tips op een rijtje gezet om uw e-mailing niet de nek om te draaien door een gebrekkige ‘landing page’. We zetten ze even voor u op een rijtje. 1. Stem uw landing page af op de doelstellingen van uw e-mail bericht Lijkt nogal wiedes maar hoe vaak worden we nog naar een landing page gestuurd waar dat doel ver weg lijkt. Bijvoorbeeld omdat het een generieke pagina is (bijvoorbeeld de homepage) of soms ook wel omdat die pagina zo druk is dat de surfer moet zoeken voor hij zijn weg vindt naar dat uiteindelijke doel. Hou het simpel en ontwikkel de landing page specifiek rond dat ene doel: wat wil je dat de lezer doet eens hij op de hyperlink in je e-mail heeft geklikt. 2. Zorg voor een directe weg naar het aanbod Deze hangt wat samen met de vorige: als u de landing page hebt gebouwd rond het uiteindelijke doel van de e-mail boodschap, loodst u uw bezoeker het beste naar het einddoel door alle overbodige content en pagina-onderdelen te weren. Een bezoeker die te veel keuzemogelijkheden op uw landing page vindt is een verwarde bezoeker. U wilt niet dat de bezoeker doorheen uw site surft (tenzij net dat de bedoeling is zoals bijvoorbeeld bij de Digimedia nieuwsbrief) maar wel dat hij doet wat u verwacht. Focus dus. 3. Trek de lijn door Zorg voor een uniformiteit in de boodschap en de grafische elementen in de e-mail en de landing page. Op die manier geeft u de bestemmeling van uw e-mail een “comfortabel” gevoel door onmiddellijk te merken dat hij effectief op de juiste pagina is aanbeland. SubscriberMail raadt daarbij aan om de headline uit de mail te hernemen bovenaan de landing page. 4. Houd het kort Zorg ervoor dat uw bestemmeling snel en efficiënt op de landing page vindt wat hij verondersteld wordt te doen. SubscriberMail raadt aan om zo mogelijk alle ‘content’ van de landing page boven de vouw te plaatsen. Met ‘boven de vouw’, vertaling van ‘above the fold’, bedoelt men dat gedeelte van een webpagina dat de surfer kan zien zonder dat hij moet naar beneden scrollen (nvdr: uiteraard heeft een webpagina geen vouw, de term komt uit de krantenwereld: een krant wordt in twee geplooid, het meest zichtbare gedeelte is dat boven de plooi, zeg maar wat je ziet als je in de krantenwinkel komt). 5. Zorg voor een scanbare landing p Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address