Home/Search Engine/Yahoo lonkt naar KMO`s met flat fee systeem Yahoo lonkt naar KMO`s met flat fee systeem De zoekmotormarkt wordt veel meer dan pakweg de bannertjesmarkt bevolkt door kleine en middelgrote ondernemingen. Hoewel uiteraard ook mega-adverteerders aan zoekmotormarketing doen, vindt de KMO er een kostenefficiënt alternatief voor makkelijk te implementeren en te controleren advertenties. Of toch niet? 2006-05-01Comment Hoewel Search Engine Marketing voor KMO’s heel wat voordelen heeft (lage instapkosten, makkelijk te stoppen eens een bepaald budget is bereikt, makkelijk te berekenen hoeveel extra bezoekers er op de website komen door de actie etc…) wordt slechts een klein deel van de gigantische KMO-markt bereikt. Ten eerste zijn er natuurlijk heel wat KMO’s die niet of beperkt actief zijn op internet (laat staan dat ze iets kennen van internetreclame). Ten tweede blijft het voor de ietwat technofobe KMO toch wel een vreemde bedoening: zoektermen bepalen, online “bieden” voor een plaats, online betalen, online de impact bekijken… Allicht dat het precies om die drempels wat te verlagen is dat Yahoo nu met een eenvoudiger transparenter prijsmodel komt voor zijn zoekmotor. Yahoo start immers met een ‘flat fee’ (vast bedrag) voor advertenties in Yahoo Local. Niet verwonderlijk dat het net in die dienst is trouwens, want lokale zoekertjes zijn natuurlijk voor heel wat KMO’s allesbehalve onbekend, denk maar aan de vele lokale offline concepten. Het ‘flat fee’ model bestaat uit ‘Featured Listings’ (zeg maar relevante tekstlinks) waarbij Yahoo vijf vaste prijzen heeft vastgelegd. Die prijzen hangen af van de populariteit van de termen (een beenhouwer betaalt minder dan een Search Engine Marketing bedrijf) en van het belang van de regio waarin de adverteerder adverteert. In het Vlaams: de Amerikaanse tegenhanger van Brussel is duurder dan de Amerikaanse Erps-Kwerps. Ook betaalt de adverteerder meer als hij boven de natuurlijke zoekresultaten dan wel als hij er onder wil verschijnen. Afwachten of deze ‘flat fee’ aanpak meer KMO’s naar het (lokale) web lokt. LEES OOK: Microsoft lanceert Windows Live LocalWindows Live introduceren hoeft allicht niet meer. De laatste nieuwkomer in de Live stal is Windows Live Local. Yahoo en Google breiden hun draadloos aanbod uitDe Wall Street Journal schrijft vandaag dat zowel Yahoo als Google starten met een aantal nieuwe draadloze diensten die hun reach zowel in de breedte (aantal gebruikers) als in de diepte (tijdens elk moment van de dag) moet vergroten. Opmerkelijke KMO-zoekmotorstrategie bij YahooDe zoekmotor marketing is traditioneel ook aantrekkelijk voor middelgrote en zelfs kleine bedrijven. De directe respons en de lage instapprijs zijn daar mede voor verantwoordelijk. Zeker< Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address