Doktertje spelen op het WWW

In deze digitale wereld is de toegang tot informatie en communicatie vrijer en sneller dan ooit. Dat weet u. Het gevolg van het fenomeen is dat we de indruk krijgen dat we meer controle over ons leven krijgen (en ook meer controle wensen). Of het over reële controle dan wel gepercipieerde gaat, laten we even in het midden.

post-image-3
Een van de domeinen waar we gretig gebruik maken van onze toegang tot informatie is de medische sector.

Terwijl het vroeger was van “ja, mijnheer doktoor”, gaan we nu met zijn allen snel online om meer informatie op te snorren over de onuitsprekelijke aandoening die de arts ons heeft voorgeschoteld, een eerste voorzichtige diagnose trachten te stellen op basis van onze symptomen en af en toe ook surfers zoeken met soortgelijke aandoeningen, verenigd in allerlei online communities en zelfhulpgroepen.

Ook de Belg, als gereputeerd pillenslikker en af en toe ook wel eens hypochonder, maakt gretig gebruik van het net voor precies die doeleinden.

InSites plakte er cijfertjes op in een nieuwe studie.

Conclusie: 2,4 miljoen Belgen gebruikt het net om medische informatie op te snorren, ruim een half miljoen landgenoten zoekt heel regelmatig medische info op het web en vrouwen doen het vaker dan mannen…

LEES OOK:

Internetbankieren in cijfers
Dat e-Banking een heuse ‘killer application’ is, staat buiten kijf. Volgens een recente studie van het Gentse InSites Consulting maakt om en bij 54 % van de surfers in ons land er gebruik van.
Nederland surfland maar niet e-commerce land
Nederland heeft ons land achter zich gelaten op het vlak van internet- en breedbandpenetratie. Met de elektronische handel loopt het bij onze noorderburen evenwel naar verluidt minder goed.
Internetgebruik in België: 4,8 miljoen surfers
De nieuwste BIM van InSites Consulting is er. Conclusie: de afgelopen twaalf maanden steeg het aantal regelmatige surfers in ons land met 7 % tot een totaal van 4,8 miljoen.
Gros van de Belgische markeeters moet het branding-potentieel van internet nog ontdekken
InSites Consulting heeft vorige maand, in samenwerking met Pub, een nieuwe bevraging verricht bij een 800-tal marketingverantwoordelijken rond hun online prioriteiten.

Back to top button
Close
Close