Web Analytics slaat handen ineen met Customer Analytics

De komst van gratis Web Analytics tools zet een flinke druk op de prijzen. Media aankoopagentschappen doen hard hun best om bruikbare resultaten voor te leggen. Klanten van Advanced Web Analytics passen hun strategieën waarmee ze gegevens verzamelen aan met de bedoeling om online data in data warehouses in te voeren. Ze aarzelen niet om daarbij zelfs het concept van business intelligence in vraag te stellen.

post-image-3
We zijn het er allemaal over eens dat we beslissingen nemen op basis van data. De vraag is echter waar we daarbij moeten starten. Welk tool moet daarbij worden ingezet? Welk team moet aan het werk worden gezet om de bevindingen - en acties - te ondersteunen? En welke gevolgen heeft die manier van werken op de kern van uw organisatie?

Web Analytics vormt om verschillende redenen een aantrekkelijke invalshoek waarmee aan het gebruik van gegevens ter ondersteuning van strategische beslissingen binnen uw bedrijf een nieuwe richting kan worden gegeven.

Het online kanaal biedt in ieder geval heel wat mogelijkheden voor het verzamelen van gegevens. Die gegevens kunnen inspelen op uw ‘just in time’-behoeften (wat, wanneer en hoeveel wilt u ervoor betalen) en laten rapportering en analyse door verschillende tests toe binnen het rijk van het online kanaal. De volgende stap in een analytische benadering is de ‘cross-channel behavioural targeting’, waarbij doelgroepen uit verschillende kanalen worden gekozen op basis van het gedrag dat ze vertonen.
 
Met behulp van een succesvol Web Analytics-project kunt u de mentaliteit van uw bedrijf voorbereiden op een nieuwe aanpak, waarbij beslissingen op tastbare gegevens worden gebaseerd en waarbij gelijktijdig de juiste processen worden ingevoerd om de noodzakelijke gegevens daarvoor te verzamelen.

Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van KPI’s, Key Performance Indicators: financiële en niet-financiële meetwaarden waarmee doelstellingen worden gekwantificeerd die de strategische prestaties van een organisatie weerspiegelen.

Zodra de doelstellingen zijn gekwantificeerd, zouden ze moeten resulteren in evaluaties van de verantwoordelijkheid van de medewerkers en - hopelijk - in de nodige actie. Want is dat uiteindelijk niet de bedoeling: weten hoe goed u uw job doet? En proberen om het nog beter te doen?
In de sector van de Web Analytics stelt niemand zich momenteel nog vragen over de verplichting om business cases te verdedigen en standaarden voor de omschrijving van de return of investment van WA-projecten toe te passen. Er is geen enkele reden dat uw bedrijf niet hetzelfde zou doen: business cases opstellen waarmee online kansen op basis van ROI kunnen worden geklasseerd en intussen leren van de gerapporteerde ervaringen van anderen. Op die manier kan uw investering in dit uitermate meetbare kanaal heel nauwkeurig worden afgesteld.

U kunt omzettingscijfers meten, benchmarks instellen, de KPI-eigenaar om een grondige uitleg vragen over de reden waarom iets gebeurt, uw online en offline uitgaven op elkaar afstemmen, beslissingen nemen over de verkoop op basis van kosten per verwerving en marges,…
En vroeg of laat zult u beginnen nadenken over andere plaatsen binnen het bedrijf waar al gegevens worden verzameld. En naarmate uw successen intern bekend raken, zullen steeds meer andere afdelingshoofden uw initiatieven op het vlak van verantwoordelijkheid ook gaan ondersteunen.

Dit is het moment dat de woorden BI en/ of CRM vaak vallen - eventueel in combinatie met de termen data warehouse of mart. En toevallig zal uw Web Analytics-expert dan niet alleen rapporteren aan de CMO, maar ook de Chief Financial Officer in het vereiste continue feedbackcircuit betrekken.

Tegenwoordig is de vraag niet meer welke plaats de gegevens moeten krijgen.

Terwijl BI praat over ETL, praat Web Analytics over het op elkaar afstemmen van processen en het gebruik van unieke identifiers om gegevens binnen te halen of te verspreiden - al naargelang van de behoeften op het vlak van de rapportering en de analyse. Web Analytics maakt gretig gebruik van de gegevens van andere kanalen en wordt daardoor zelf een Customer Analytics-methode.
 
U zou zich vandaag moeten afvragen welke plaats u aan uw Web Analyst wilt geven!

Zal Marcom de verei
Back to top button
Close
Close