Home/Community marketing/De Belgische bedrijven overwegen een meer professionele sociale samenwerking! De Belgische bedrijven overwegen een meer professionele sociale samenwerking! De bedrijven zouden graag zo snel mogelijk de samenwerkingstools die voor "het grote publiek" bestemd zijn, vervangen door meer professionele oplossingen voor sociale samenwerking. Uit cijfers blijkt dat Facebook momenteel de populairste samenwerkingstool is in België, ver voor SharePoint of IBM Open Connection! 2013-06-03Comment Een onderzoek uitgevoerd door Avanade, specialist in de integratie van technologische oplossingen, maakt een interessante balans op van de inburgering van technologieën voor sociale samenwerking bij 4.000 eindgebruikers en 1.000 besluitvormers uit zakelijke en IT kringen uit 22 landen.De gegevens van dit onderzoek tonen namelijk aan dat 3 van de 4 Belgische zakenlui sociale netwerktechnologieën gebruiken in het bedrijf.De meerderheid van de ondervraagde besluitvormers die sociale netwerken ingevoerd hebben in hun bedrijf, doet beroep op platformen voor het grote publiek. In België is Facebook het populairste samenwerkingstool (73% van de respondenten gebruikt het regelmatig). Het wordt twee keer meer gebruikt dan Microsoft SharePoint (30%), zeven keer meer dan IBM Open Connections (10% in België) en zes keer meer dan Salesforce Chatter (12%).Het onderzoek onderlijnt echter dat deze trend in de loop van de volgende 12 maanden zou moeten veranderen, vermits de ondervraagde besluitvormers overwegen om met voorrang collaboratietools te ontplooien zoals Microsoft SharePoint en Salesforce Chatter, terwijl Facebook onderaan de lijst van de prioriteiten staat (amper 8%van de ondervraagden meent deze sociale collaboratietool in het bedrijf te zullen ontplooien).Een laatste interessant punt van het door Avanade uitgevoerd onderzoek: de meerderheid van de bedrijven die sociale samenwerkingstools ingevoerd hebben, stelt de voordelen ervan vast, en maakt dus plannen om ze in de toekomst nog meer in te schakelen.Bij de Belgische ondervraagde bedrijven die momenteel beroep doen op sociale samenwerkingstools, zegt 70% van plan te zijn om die in de nabije toekomst nog meer te gaan gebruiken.Maar alhoewel de ondervraagden de voordelen van het sociaal delen over het algemeen erkennen, is er een minderheid van sceptici (25%), die weigerachtig staat tegen de implementering van een sociaal samenwerkingsplatform in zijn bedrijf, dat ervan beticht wordt de personeelsleden tijd te laten verliezen of hen af te leiden van hun voornaamste taak. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address