Mobile trends 2007: The Year of the Business Model

Elk voorjaar strijken in Barcelona alle grote en kleine spelers uit de wereld van de mobiele telefonie neer voor 3GSM, de jaarlijkse hoogmis van de GSM sector. Ook dit jaar waren er meer dan 1.200 exposanten en 55.000 bezoekers aanwezig. Wat zijn de grote trends en wat kunnen we in de toekomst verwachten?

post-image-3

Trend 1: 2007 - “The Year of the Business Model”

Deze uitspraak van de CEO van T-Mobile tijdens de keynote speech op 3GSM zette meteen de toon van 3GSM. Om de dalende inkomsten uit spraak tegen te gaan moeten mobiele operatoren nieuwe geldbronnen aanboren. We zullen dit jaar dan ook heelwat experimenten zien met nieuwe business modellen.

Ten eerste wordt heel veel verwacht van social networking tools en user generated content. Alle grote mobilofoongroepen zouden maar al te graag de succesverhalen van MySpace en YouTube willen herhalen op mobiele platformen. Foto- en videosharing diensten zullen snel ook op mobiele schermen verschijnen. Het Belgisch/Franse Moblr is hierbij een interessante voorloper.

Mobile advertising is een andere beloftevolle markt waarvan de grote spelers hun graantje willen meepikken. De aandacht gaat vooral naar de opkomende markt van mobiele betalende zoeksystemen. Tijdens het congres in Barcelona hebben de grootste mobiele operatoren de creatie van een gemeenschappelijke zoekrobot, in concurrentie met Google en Yahoo!, besproken.

Trend 2: Mobiel internet en push-email sterk in de lift

Het mobiele web wordt in 2007 hét aandachtsgebied van de grote internetspelers als Microsoft, Google en Yahoo!. Zij zullen verder producten aanbieden die complementair zijn aan hun internet diensten. De recente acquisitie van Tell Me door Microsoft is hiervan een mooie illustratie.

Nieuw dit jaar is dat er steeds meer internet spelers ook ‘on-device’ portals op de markt brengen. De nieuwe Yahoo! Go Mobile bijvoorbeeld werd in Barcelona als hét paradepaardje in de etalage gezet. Deze applicaties worden gedownload en omvatten de belangrijkste functionaliteiten lokaal. Datatransfer over de nog trage mobiele netwerken wordt geminimaliseerd en in de achtergrond uitgevoerd. Het blijft wel uitkijken of de distributie en support van dergelijke applicaties over een massa toestellen en gebruikers praktisch haalbaar is.

Voor 2007 – 2008 kunnen we tenslotte een breder scala aan ‘push-email’ toepassingen verwachten, en dit voornamelijk gericht aan consumenten. Bij dergelijke applicaties worden e-mail berichten in de achtergrond naar de mobilofoon gezonden. Push email wordt op termijn zeker een te duchten concurrent voor SMS.

Trend 3: Mobile TV blijft ‘hot’

Mobile TV was nog steeds zeer prominent aanwezig op 3GSM. Mobile TV creëert vandaag vooralsnog heel veel enthousiasme bij de verschillende hardware en telecomleveranciers. TV weergave wordt een belangrijke feature in de waardepropositie van de mobilofoon van de toekomst. De kleine schermen geven nu een fantastische resolutie. Ook de mobiele operatoren blijven in deze opportuniteit geloven en bouwen verder hun breedband- en broadcast capaciteit uit. De vraag bij al dit geweld is of de consument er werkelijk op zit te wachten en bereid zal zijn om hiervoor extra te betalen.

Er blijft dus nog heel wat te beleven in de verdere uitbouw van de mobiele multimedia wereld van morgen.

Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be/.

Danny Lein

Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.

Back to top button
Close
Close