Home/Videos Interviews/User-generated data: de gigabyte-tsunami in cijfers User-generated data: de gigabyte-tsunami in cijfers Terwijl de aardbol kreunt onder de ‘echte’ vervuiling, barst de digitale wereld uit haar voegen door een toevloed aan data. De opkomst van breedbandinternet, digitale video, voice-toepassingen, digitale camera’s en natuurlijk de toevloed aan gegevensdragers, variërend van computers, PDA’s, over externe harde schijven tot USB sticks, dragen bij tot een gigantische massa digitale informatie. Hoe groot die massa precies is, becijferde studiebureau IDC voor rekening van EMC. 2007-03-06Comment Resultaten van die studie: in 2010 zal er zomaar even 988 miljard gigabyte aan digitale informatie gecreëerd en gekopieerd worden. Ter vergelijking: in 2006 was het ‘digitale universum’ 161 miljard gigabyte groot (voor de ‘fun’: te vergelijken met ongeveer drie miljoen keer de informatie in alle boeken die ooit zijn geschreven, aldus EMC).. En voor wie nog twijfelt aan de impact van de gebruiker en fenomenen als user-generated content nog dit: tegen 2010 zal bijna 70 % van al die informatie gegenereerd worden door individuen, u en ik dus. Al haast het rapport zich – terecht – om er aan toe te voegen dat bedrijven en organisaties zullen instaan voor de beveiliging, berouwbaarheid en compliance van die data, wat natuurlijk koren op de molen is van een informatiegigant als EMC, die ondermeer actief is in opslag en informatiebeheer. Voor de goede orde: je interpreteert het digitale universum hier best in de meest ruime zin, dus niet alleen beperkt tot pakweg internet. Zo bestaat het gros van al de digitale data die het rapport omvat uit beelden die geproduceerd worden door naar schatting 1 miljard apparaten, gaande van digitale camera’s over cameratelefoons tot bedrijfsapparaten als bewakingscamera’s. IDC becijferde dat alleen al in 2006 wereldwijd meer dan 150 miljard digitale beelden werden gegenereerd met digitale fotoapparaten en nog eens 100 miljard via mobiele telefoon. Tegen 2010 moet dat oplopen tot meer dan 500 miljard. Ook digitale video zit in de lift: volgens IDC zal het aantal minuten dat we via onze camcorders filmen tegen 2010 verdubbelen. Natuurlijk is ook e-mail een belangrijk onderdeel van die digitale revolutie. IDC vond dat het e-mail verkeer tussen personen in 2006 goed was voor een datastroom van 6 miljard gigabyte (voor de goede orde: zonder spam). En ook die andere vorm van directe online communicatie zit nog steeds in de lift: er zullen volgens het studiebureau tegen 2010 meer dan 250 miljoen Instant Messaging accounts zijn… Internet zelf zit trouwens allesbehalve aan zijn penetratieplafond, denk alleen al maar aan landen als China waar het eigenlijk ondanks indrukwekkende absolute surfcijfers allemaal nog moet beginnen. IDC verwacht dat er tegen 2010 nog eens 500 miljoen surfers bij zullen komen wereldwijd. In 2006 waren er in totaal 1,1 miljard. Voor de aardigheid: in 1996 waren er 48 miljoen regelmatige internetgebruikers. Meer soortgelijke duizel-cijfers in het 22 pagina’s dikke rapport, voluit The Expanding Digital Universe: A Forecast of Worldwide Information Growth Through 2010 gedoopt, op deze link: www.emc.com/about/destination/digital_universe Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address