Home/Mobile marketing/De Belgische grootwarenhuizen negeren het mobiele web nog altijd! De Belgische grootwarenhuizen negeren het mobiele web nog altijd! Het penetratiegehalte van het mobiele internet schiet overal ter wereld pijlsnel omhoog. En toch blijft de sector van de Belgische distributie weigerachtig tegenover de smartphone staan: amper 7% mobiele sites extra in 12 maanden tijd. Een balans… 2013-05-06Comment Het bedrijf Mobilosoft, specialist in het aanmaken van mobiele websites voor de grootwarenhuizen, baart opzien met zijn laatste jaarlijks onderzoek: 83% van de Belgische winkels zou niet over een site beschikken die speciaal aangepast is voor raadpleging vanop de smartphone!Het bedrijf uit Brussel heeft 12 maanden geleden voor het eerst gepeild naar de aanwezigheid van Belgische detailwinkels op het mobiele web. Uit deze barometer bleek dat 90% ervan geen site bezat die geoptimaliseerd was voor de smartphone. Twaalf maanden later is de situatie slechts een klein beetje verbeterd, vermits er amper 7% mobiele sites meer te noteren vallen bij de grote distributie in vergelijking met verleden jaar.Volgens Mobilosoft zetten verschillende sectoren een beduidende groei neer (automobiel, hotelwezen, chocolatiers, …) terwijl anderen afwezig blijven op het mobiele web, zoals bijvoorbeeld de sector van games en speelgoed, kinderwinkels, kappers, en, verrassend genoeg, telefoon- en krantenwinkels."De mobiele sites maken niet altijd gebruik van de belangrijke functies die de gebruikers op een mobiel toestel verwachten", stelt Georges-Alexandre Hanin vast, oprichter van Mobilosoft.Het is inderdaad zo dat slechts 27% van de mobiele sites promo`s zou aanbieden speciaal voor het mobiele toestel. Spijtig, vooral wanneer men weet dat de smartphone een belangrijke vector kan zijn om de internaut naar een winkel te lokken, wanneer die op zoek is naar de winkel die zich het dichtstbij in zijn omgeving bevindt. En dat het op de site op zijn minst een goede tool is om de klanten te binden.Volgens Mobilosoft kunnen de sites met promo`s die elke week geüpdatet worden, het dubbel aantal weerkerende bezoekers genereren.Een andere negatieve vaststelling voor de Belgische distributiesector: slechts 42% van de sites biedt een verbinding naar de sociale netwerken, "en dat terwijl het gebruik van Facebook en Twitter goed ingeburgerd is op de smartphone". Tot slot valt te noteren dat 13% van de sites van de grote distributie onzichtbaar blijft op de iOS omgeving (iPhone), omwille van het gebruik van de Flash-technologie, die niet compatibel is met dit besturingssysteem. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address