Home/Campaigns/Geïntegreerde campagne voor Plan België Geïntegreerde campagne voor Plan België Op de recente editie van de Night Of deed de jury een oproep voor meer baanbrekend werk in de non-profit sector. Jammer dat de nieuwe campagne van Plan België er niet bij was. LG&F en zijn interactieve tak verrichtten immers knap werk. Tekst en uitleg. 2006-11-21Comment Voor wie Plan België niet kent, geven we snel nog even mee wat de organisatie precies doet. Omdat we het moeilijk beter zelf kunnen zeggen, kopiëren en plakken we daarvoor even uit het persbericht: “Plan België wil via duurzame ontwikkelingsprogramma’s en politiek lobbywerk de leefomstandigheden van kinderen uit het Zuiden en hun gemeenschap structureel verbeteren. Respect voor en promotie van de rechten van het kind staan daarbij steeds centraal.” Zo, dat weet u dan ook weer. En dan over de campagne zelf. Eerst en vooral geven we mee dat het een geïntegreerde actie is, cross-media dus zoals dat hoort. En vertrekkend van een sterk idee: ‘laat een kind een kind zijn’. Bij uitbreiding ook de kinderen uit het Zuiden (en we hebben het dan niet over pakweg Luik of Charleroi). De boodschap is over alle media op een gelijkaardige manier ‘verpakt’: je krijg te zien, te voelen of te horen hoe kinderen in onze contreien vooral bezig (moeten) zijn met spelen. En daarna (of tegelijkertijd) zie je hoe de kinderen uit het Zuiden vooral bezig zijn met veel te vroeg volwassen worden. De confrontatie die we wel vaker zagen in het betere non-profit werk. In de radiospots houden Belgische peuters zich al spelend bezig met ‘leuke bezigheden’ uit arme landen als katoen plukken of schoenen in elkaar steken. Tijdens een ‘straatcampagne’ bij de lancering kleefden kinderen spelenderwijs papiertjes op de ruggen van voorbijgangers met de tekst ‘ik ben een pipo’ en op de keerzijde uitleg over de realiteit van de kinderen uit arme landen. Op de website van de actie wordt deze lijn volledig doorgetrokken. Bij een bezoekje krijg je eerst een bedoelde ‘defacing’ van de site te zien onder de vorm van een laag die bovenop de site komt met een dynamisch opgebouwde kindertekening (het Westerse spelende kind). Daaronder verschijnt dan weer de site zelf met de ‘Zuiderse realiteit’. En zo gaat dat nog wel even door, ondermeer ook in de banners van de actie en via een mobiel luik. Te veel om op te noemen (we zeiden het al: geïntegreerd) en te proeven via ondermeer www.iederzijnplan.be. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address