99% van de Belgische winkels is niet goed vermeld op het internet!

Het bericht sloeg in als een bom: bijna alle winkels in België zijn slecht vermeld op de websites. En tegelijk is 71% van de handelszaken niet aanwezig op Facebook, terwijl 31% onzichtbaar is op Google Maps, zo blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

post-image-3

Mobilosoft voerde een onderzoek uit op een staal van een duizend verkooppunten; daaruit blijkt dat zo goed als alle Belgische handelszaken slecht vermeld zijn op het internet, of  gewoon afwezig zijn op Google Maps, Facebook, Foursquare of het web.
Om tot deze conclusie te komen heeft het bedrijf Mobilosoft de aanwezigheid bekeken van 1.000 winkels op vier online platformen (Google Maps, Facebook, Foursquare en het web), waarbij het enkele praktische criteria bekeek (vermelding van de openingsuren, van het adres, telefoonnummer, GPS-coördinaten, enz.), waarna het aan alle winkels een kwaliteitscriterium toekende. Door deze parameters te combineren werd kwam men tot een score (op 100), om zo de aanwezigheid op deze vier kanalen  te evalueren van de zaken in tien activiteitensectoren (banken, supermarkten, kledingzaken, enz. ).

Resultaten:
- Alhoewel de meeste winkels correct hun adres en telefoonnummer aangeven, vermeldt 20% foutieve openingsuren en misleidt daarmee de klant.
- 31% van de verkooppunten in België is niet op Google Maps aanwezig. Slechts 67% biedt daar een exact fysiek adres.
- De ligging van de Belgische winkels op het Foursquare platform is meestal ingevoerd door gebruikers zelf. Resultaat: de openingsuren zijn in 72% van de gevallen fout.
- De Belgische winkels zijn ofwel onbestaand, ofwel zeer slecht uitgewerkt op Facebook. Slechts 9% van de verkooppunten die er actief zijn vertoont de juiste openingsuren.
Bekijkt men de resultaten van naderbij, dan kan men verschillen vaststellen naargelang de activiteitensector. Benzinestations bijvoorbeeld zijn haast onbestaand op Google Maps. De supermarkten van hun kant zijn beter vertegenwoordigd op Google Maps, maar de openingsuren worden zelden vermeld. Wat de Belgische banken betreft, die hebben allemaal een website en vaak ook een Facebook pagina, maar zij blijven onzichtbaar op Foursquare.
De conclusie van het onderzoek is dramatisch voor België: "Slechts één op duizend verkooppunten uit de audit is vermeld zoals het hoort op het web, Google Maps, Facebook en Foursquare", stelt Georges-Alexandre Hanin vast, oprichter van Mobilosoft. Een situatie die men gerust dramatisch mag noemen op een tijdstip dat het mobiele een echt explosieve groei kent bij de gebruikers: 40% van de zoekopdrachten bij Google vanop een mobiele telefoon draait juist om het vinden van informatie over wat zich in de buurt bevindt.

Back to top button
Close
Close