Podcasting: luistert er iemand?

Podcasting mag dan één van de meest besproken fenomenen zijn op het wereldwijde web: de surfer ligt er alsnog in elk geval niet echt van wakker. Adverteerders die willen podcasten zullen het dus misschien meer moeten hebben van een innoverend imago dan van effectieve resultaten.

post-image-3

Tenminste als we een kersverse studie van Forrester, gericht op de Noord-Amerikaanse markt, mogen geloven.

Volgens het rapportje van het bedrijf zou immers maar om en bij 1 (één !) % van de Noord-Amerikaanse internetgebruikers op regelmatige basis een podcast beluisteren.

Sterker: 73 % van de bevraagden hoort het in Keulen (of in dit geval pakweg Austin, Texas) donderen als de naam podcasting valt. Bovendien interesseert het die 73 % ook niet echt.

Naast de 1 % regelmatige podcastluisteraars is er nog een schamele 2 % van de respondenten die al wel eens een podcastje downloadt. 

23 % zegt dan weer wel geïnteresseerd te zijn en/of in de komende maanden eens naar het fenomeen te kijken.

De studie van Forrester weekt wel de nodige kritieken los bij de believers die er ondermeer achterhaalde onderzoeksmethodes in zien.

Hoe dan ook en los van de cijfers: we kunnen niet besluiten dat podcasts beluisteren een echt ingeburgerde praktijk is.

Meer berichtgeving over de studie, inclusief ‘voor en tegen’:

-
Op WebProNews
- Op Clickz
- Op Podcasting News

LEES OOK:
IAB seminarie over RSS en Podcasting
Emarketer: wie luistert er naar Podcasts?
TBWA en Hypervision bieden adverteerders een productie- en distributieplatform voor Podcasts
VRT start met Podcasting

Back to top button
Close
Close