Home/Mobile marketing/Mobiele reclame veroorzaakt overlast! Mobiele reclame veroorzaakt overlast! Symantec had het voorspeld: 2013 zal een slecht jaar worden voor reclame op het mobiele toestel. De reden daarvoor: de schade die hij veroorzaakt door de ervaring van de gebruiker te verstoren, en vooral omdat hij piraten elementen ter hand stelt waarmee de gebruiker geïdentificeerd en gelokaliseerd kan worden. Als bewijs hiervan de laatste sms-spam die de bijnaam "Android.Pikspam" kreeg... 2013-01-02Comment Symantec heeft een nieuwe robot met de bijnaam "Android.Pikspam" ontdekt en geïdentificeerd die sms spam genereert, en zich in het bijzonder richt naar toestellen onder Android. Ter herinnering, het gebruik van botnets (netwerken bestaande uit terminals die gastheer zijn voor robots) is niet nieuw, maar de mobiele technologie heeft er mee voor gezorgd dat er nieuwe pistes geopend worden voor cyberboeven, die er niet voor terugschrikken om aanvallen uit te voeren gebaseerd op "social engineering"... En die nu ook de gebruikers van mobiele toestellen bedreigen. De aanval die deze robot uitvoert bestaat erin dat er publicitaire sms-berichten verstuurd worden die gratis versies promoten van mobiele games, die een valse melding geven alsof u een prijs gewonnen zou hebben. De slachtoffers die hierin trappen, en de link in de boodschap aanklikken, downloaden in werkelijkheid (vanop een frauduleuze website) een toepassing die een Trojan bevat. Vermits het infectieproces vrij simpel is, betekent dit dus een zeer gevaarlijke bedreiging: want eens de Trojan Android.Pikspam actief is, zal hij het besmette toestel gebruiken om voortdurend contact te leggen met een "command-and-control" server, die nu sms-berichten gaat zenden naar een nieuwe lijst met contacten. Spijtig genoeg komt dit nieuw soort bedreiging, dat "madware" genoemd wordt, tegenwoordig veel voor op het Android platform. In amper 9 maanden is het aantal toepassingen dat agressievere vormen van madware gebruikt, gestegen met 210%, zo meldt Symantec. En het ergste moet nog komen... Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address