Home/Campaigns/Adverteren in online sociale netwerken Adverteren in online sociale netwerken Hoe ver durf je als adverteerder gaan om je merk los te laten in een sociaal online netwerk waar de content geproduceerd wordt door de consument? Durf je je naam te koppelen aan een community waar iedereen kan posten wat hij wil? Of verkies je eerder een tussenweg waar een team webeditors de geposte content filtert of bepaalde andere controlemechanismen worden ingebouwd? Of niets van dat alles? 2006-03-23Comment De kracht van de bloggende en participerende online consument wordt door veel adverteerders met dubbele gevoelens bekeken: enerzijds dromen ze allemaal wel van het virale mega-concept dat hun product in een tsunami van social networking meesleurt, anderzijds weten ze dat consumenten zich niet laten in hokjes stoppen en dat ze zich ook tegen het merk kunnen keren of de community kunnen gebruiken voor het spuien van allerlei vunzigheden of zelfs het verrichten van wederrechterlijke activiteiten. Allicht dat het daarom is dat bedrijven als Google en Nike met het recente aangekondigde Joga.com kiezen voor een aanpak waarbij je alleen kan deelnemen als je uitgenodigd wordt. En allicht daarom dat op een recente rondetafel in de VS is gebleken dat de meeste media buyers en hun klanten nog met de nodige schroom aankijken tegen het sociale-netwerk-site-fenomeen.Maar één ding is duidelijk: wie rekent op een viraal vloedgolfeffect zal vroeg of laat de teugels moeten durven vieren en moeten kiezen voor een vrankheid en vrijheid die allesbehalve evident is. Al is dat voor het ene merk (met een innoverende vrijbuiter als Virgin als voorbeeld) makkelijker dan voor het andere. Meer over de aangehaalde rondetafel op deze link. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address